facebook
Dobré odpoledne, je sobota 29.7.2017 a svátek slaví Marta

Omega 3 v těhotenství


Ilustrační fotografie


Výživa v těhotenství je velice diskutované téma, neboť její význam je veliký jak pro těhotnou ženu, tak i pro samotné rostoucí miminko. Nenasycené mastné kyseliny omega 3 a 6 patří mezi ty důležité látky, které by neměly být v průběhu těhotenství ve stravě budoucí maminky opomíjeny. Tyto látky se totiž podílejí na správném utváření nervové soustavy a mozku miminka. Uvádí se, že nejčastější kyselinou omega šest, známou pod zkratkou ARA je v potravinách dostatečné množství (obsažena zejména ve vejcích). Na druhé straně omega 3 kyselinu v podobě DHA již tolik často nekonzumujeme, proto je důležité jí v době těhotenství zařadit.

Strava bohatá na omega 3 kyseliny je následně důležitá i v době kojení. Významnou měrou se totiž podílí na posilování imunity miminka. Podstatná je i pro správný rozvoj rozpoznávacích a motorických schopností dítěte. Význam této látky byl zjištěn i pro správný vývoj očí a očního nervu. Úkolem nenasycených mastných kyselin je tak zejména vývoj a nikoli dodání energie jako v případě klasických tuků. S ohledem na to, že kyselina DHA příznivě ovlivňuje imunitu miminka, pozitivně působí i míru rozvoje alergií u dětí.

Omega 3 nenasycené mastné kyseliny je nejvhodnější přijímat ze stravy. Jistě si mnozí ještě vybaví povinné užívání rybího tuku v dětských letech. Málo komu tento doplněk stravy podávaný na lžíci chutnal, ale jeho opodstatnění bylo veliké. Tuk z mořských ryb je právě tím významným zdrojem této výživné látky. Bohatým zdrojem jsou tak mořské ryby jako je losos, sardinka, makrela či sleď. Tyto ryby se doporučují ke konzumaci během těhotenství i následného kojení. Udávají se i jako bezpečné s ohledem na případné nadměrné množství některých nevhodných látek, které se mohou v mořských rybách vyskytovat. To se však jedná spíše o žraloka, štiku nebo mečouna pro jejich vysoký obsah rtuti.

V době těhotenství se tyto výživné látky dostávají k miminku prostřednictvím placenty, přičemž v době kojení je to samozřejmě přes mateřské mléko. Pro ty maminky, které nemají rády ryby lze doporučit užívání kyseliny DHA alespoň ve formě doplňků stravy, a to ideálně v takové podobě, která je určena pro nastávající a kojící maminky.



Draslík v těhotenství Draslík v těhotenství

Draslík je dalším z minerálů, který je pro nastávající maminku velmi důležitý. V našich předchozích článcích jsme se věnovali už třeba jódu, vápníku nebo železu. Ani na dostatek draslíku rozhodně nezapomínejte.

Jak zabránit chutím Jak zabránit chutím

Chutě trápí mnohé z nás, nejen nastávající maminky. Pokud řešíte, že máte stále hroznou chuť na čokoládu, sušenky, solené arašídy a na další ne až tak zdravé potraviny, a chcete před touto chutí utéct, rádi...

Anorexie v těhotenství Anorexie v těhotenství

Většina žen více či méně řeší svoji postavu. Vyzkoušely celou řadu diet i cvičení, ale stále se jim zdá, že to není ono. V období těhotenství pak většina žen hodí veškeré dietní plány za hlavu, soustředí se na...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka