facebook
Dobré odpoledne, je neděle 24.3.2019 a svátek slaví Gabriel

Kyselina listová v těhotenství


Ilustrační fotografie

Kyselina listová patří do skupiny vitaminu B, a proto se lze setkat s jejím označením jako vitamin B9. Kyselina listová v těhotenství je velice důležitá pro zdravý vývoj miminka. Zejména má významný vliv na správný vývoj centrální nervové soustavy. Udává se, že její dostatečné množství se podílí na prevenci vrozených vad nervové soustavy, a to především rozštěpů páteře.

Obecně je doporučováno, aby žena plánující těhotenství měla dostatečný přísun kyseliny listové již v době tří měsíců před otěhotněním. Tato látka ochraňuje plod před škodlivými vlivy. V době těhotenství je důležité, aby nastávající maminka zajistila její dostatečné množství v období prvního trimestru. Lékaři však radí, aby žena měla dostatečný přísun kyseliny listové po celé období těhotenství.

Z přirozených zdrojů najdeme kyselinu listovou zejména v zelenině označované příznačně jako listová. Jedná se především o růžičkovou kapustu, brokolici a špenát. Dále je obsažena v luštěninách, celozrnném pečivu a citrusech. Těhotná žena by měla po poradě s lékařem případně zařadit i užívání ve formě vitaminového doplňku stravy, v němž se většinou vyskytuje v množství 400-800 µg v jedné dávce.

Vzhledem k tomu, že ve většině případů není možné zajistit dostatečné množství kyseliny listové z potravy, podává se těhotným ženám právě ve formě léčiv. V případě kyseliny listové se těhotná žena nemusí obávat ani případného předávkování, protože se přemíra tohoto vitaminu vyloučí z těla močí.





Proč v těhotenství konzumovat jablka Proč v těhotenství konzumovat jablka

Jablka obecně patří mezi nejoblíbenější ovoce. Jejich konzumace se doporučuje především z důvodu, že se pěstují v Čechách a jablka vypěstovaná u nás můžete konzumovat po většinu roku. Jelikož...

Načerpejte energii z kvalitních obilovin Načerpejte energii z kvalitních obilovin

Komplexní sacharidy by měly být základní složkou jídelníčku každé těhotné ženy. Příjem sacharidů by měl být v průměru 5 gramů na 1 kilogram vaší hmotnosti. Patří mezi ně obiloviny, luštěniny, ovoce nebo zelenina.

Jaké maso jíst v těhotenství Jaké maso jíst v těhotenství

Maso je cenným zdrojem bílkovin, a tak bychom jeho konzumaci během těhotenství rozhodně neměli zanedbávat. Volte především libové maso - ideální je například kuřecí nebo krůtí. Sáhnout však můžete i po vepřovém nebo...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka