facebook
Dobré ráno, je úterý 17.10.2017 a svátek slaví Hedvika

127. - 133. den v těhotenství - 19. tt


Ilustrační fotografie


V tuto dobu prožíváte svůj 127. až 133. den po dni - 19. Týden v těhotenství.

Miminko je o další centimetr větší, jistě vás bude zajímat, že v tomto období dochází v jeho mozku k rozvoji smyslů. Sluch a hmat jsou zatím ve vývoji nejdál, zrak je následuje, čich a chuť se vyvíjet začínají. S rostoucí dělohou dochází k natahování vazů v oblasti břicha, což vám může působit mírné bolesti, zejména na bocích a v podbřišku. Pokud by byla bolest silná, informujte o tom svého lékaře. Jistě už očekáváte první pohyby miminka. A možná se vaše nálady někdy mění jako počasí. Návaly radosti a těšení může střídat nervozita z nové role, která vás čeká. Nejen kvůli tomu vás může občas potrápit nespavost.

Nespavost (neschopnost usnout) nepodceňujte. Její příčinou může být úzkost, strachy, děsivé sny, bolesti, někdy až depresivní stavy. Formou nespavosti je také brzké ranní probouzení (mezi třetí a pátou hodinou). Důsledkem nespavosti bývá únava, zhoršená schopnost soustředění, psychická i fyzická úzkost (zvýšené obavy a strach, bušení srdce, pocit nedostatku dechu, neklid, pocení,…). Spíše než léky na spaní vám pomůže návštěva dobrého psychoterapeuta. Problémy se spánkem mívají lidé, kteří na sebe kladou příliš vysoké nároky nebo si připadají neustále pod tlakem, nestíhají, nemají na sebe čas. Některé nastávající maminky cítí velké obavy o zdraví miminka a úzkost nad tím, zda budou dobré matky. S tím vším se dá pracovat, je však potřeba určit příčiny vašeho rozrušení a pochopit mechanismus toho, jak u vás tyto stavy nastávají. Tak můžete začít pracovat se starými návyky, zavádět nové, a osvojit si uvolňující techniky, které vám od stresu pomohou. Miminko v děloze vnímá vaše psychické rozpoložení a ovlivňuje to i jeho psychiku. Nespavost vám tak v podstatě může ukazovat, čemu je dobré se u sebe pověnovat. Až se miminko narodí, budete potřebovat pravidelný spánek, a budete jej chtít naučit i vaše miminko. Pokud vás tedy trápí nespavost či časné probouzení, teď je ten vhodný čas s tím něco udělat.

Pokud máte problém usnout před nějakou významnou událostí v dalším dnu, příčinou může být jedna negativní myšlenka, která se vám vkradla do hlavy a odmítá odejít. U těhotných žen to bývá před důležitým vyšetřením, nepříjemným setkáním nebo pracovní schůzkou. Taková myšlenka může být: „Co když to dopadne špatně? Co budu dělat?“ nebo „Určitě to zítra nezvládnu.“ Už tehdy dochází k psychomotorickému nabuzení a neschopnosti usnout. Časem se tato první myšlenka může změnit na: „Zítra mě čeká… to zase pořádně neusnu a nezvládnu to.“ Dá se s tím však pracovat, v první řadě si uvědomte automatické nabíhání takové myšlenky (přijde sama, aniž byste o tom uvažovala). Zapište si myšlenku na papír a zkuste ji předělat na pozitivní: „Zítra to určitě zvládnu.“ nebo „I kdybych se dnes pořádně nevyspala, tak to zítra v klidu dokážu.“ Další večer si na stejný papír zapište průběh vašeho dne. Pravděpodobně zjistíte, že jste všechno zvládla bez problémů.

Z léčebných metod můžete na nespavost vyzkoušet akupunkturu, akupresuru, aromaterapii, fytoterapii a homeopatii.

ZDRAVÍ

Aromaterapie využívá aromatické výtažky z rostlin (esence, esenciální oleje, silice), které nejen, že dodávají rostlinám jejich vůni, ale také mají léčivé účinky. Tyto oleje se nejčastěji užívají při masážích, do koupelí, v obkladech, nebo v aromalampách. Na nespavost vám pomohou:

Levandule – zklidňuje silné emoce, uvolňuje a odstraňuje frustraci a podrážděnost, potlačuje pocity paniky a hysterie; tiší bolest hlavy a křeče, pomáhá také při zácpě, při těžkosti žaludku, posiluje srdce.

Jasmín – má tišící účinek, odstraňuje úzkosti a deprese, posiluje dělohu a sexuální funkce; usnadňuje také porod a podporuje tvorbu mléka při kojení; prý je dobrý na zlepšení intuice.

Růže – růžový olej zklidňuje, zmírňuje úzkost, vnáší do duše mír a obnovuje víru; podporuje tvorbu žluči, hojí jizvy, zastavuje krvácení, posiluje svalstvo dělohy; chladí horkost a pomáhá při bolestech hlavy.

Fytoterapie využívá k léčení rostliny (byliny), nejčastěji ve formě čaje. Počet fytoterapeutů a bylinkářů se neustále zvyšuje, lidé se vrací k léčbě z přírodních zdrojů. V těhotenství na nespavost vyzkoušejte:

Kontryhel – kromě účinků na nespavost také upravuje hladinu hormonů, stimuluje zatahování dělohy po porodu a zvyšuje sekreci mateřského mléka.

Meduňku – užívá se i při nervové vyčerpanosti, úzkosti a lehkých depresích, působí proti nadýmání, uklidňuje křeče, tlumí bolesti, zvyšuje vylučování žluče a povzbuzuje chuť k jídlu; posiluje nervy, upravuje krevní oběh, bušení srdce a arytmii.

Homeopatie používá léky přírodního původu k posílení ozdravných schopností těla. Homeopatika musí vždy odpovídat chorobě i pacientovi, stejný lék se používá při různých potížích u odlišných lidí. U akutních potíží by homeopatikum mělo působit téměř okamžitě, u chronických problémů trvá léčba i několik měsíců.

CVIČENÍ

Reflexologie je holistické ošetření, to znamená, že cílem je léčit celého člověka – tělo, mysl i duši. Tělo se považuje za integrální celek a rozumí se, že když jedna část nefunguje, jsou ovlivněny i další části. Léčba probíhá pomocí chodidel a rukou. Těhotným ženám může reflexolog pomoci odstranit ranní nevolnosti, bolesti páteře, bolesti hlavy i únavu. Nastávající maminky čím dál častěji využívají služeb reflexologa přímo u porodu. Reflexologie také pomáhá detoxikovat tělo. Těhotným se tato metoda nedoporučuje jen v prvních 14ti týdnech těhotenství. Každá část a funkce těla souvisí s korespondujícím reflexním bodem na chodidle. Pokud nějaká oblast těla trpí, odpovídající reflexní bod bude citlivý na tlak. Odstranění závažných zdravotních problémů nechte určitě na odborníkovi. Jsou však některá cvičení, která můžete provádět doma, v nejlepším případě se nechte opečovávat někým blízkým.

Relaxace chodidel – uchopte pravé chodidlo po stranách v jeho horní části a kolébejte jím chvíli ze strany na stranu. Dále položte dlaně obou rukou na kotníky nohy a provádějte kolíbavé pohyby ze strany na stranu. Položte jednu ruku pod patu a druhou rukou uchopte chodidlo za horní část. Provádějte jemné kroužky horní části chodidla, na jednu i na druhou stranu. Dále položte jednu ruku pod chodidlo a druhou na nárt nohy, rukama krouživě pohybujte (obě ruce dělají stejně velký kroužek, stejně rychlý pohyb). Potom přiložte pěst jedné ruky na plosku chodidla, druhou rukou držte nárt. Zatlačte lehce pěstí do plosky. Lehce také protáhněte prsty na nohou tak, že je uchopíte do dlaně a ohnete je dolů i nahoru. Jemně promačkejte palci vašich rukou oblast horní části chodidla (té, kterou při chůzi opíráte o zem), a poté pod touto horní oblastí proveďte několik vodorovných tahů (zevnitř směrem k vnější straně chodidla a následně z vnější strany směrem k vnitřní). Nakonec palci lehce promasírujte zbývající oblast chodidla krouživými pohyby a jemně promasírujte prsty. Nohy ještě uhlaďte rukama směrem od prstů k lýtku. Stejný postup proveďte i na levé noze. Nohy by se vám pro promasírování měly krásně odlehčit. Pečujte své nohy nejlépe každý večer před spaním. Nosí vás celý život a péči si zaslouží.

CO SE DĚJE UVNITŘ:

V 19. týdnu dochází k nárůstu dělohy, která se poměrně rychle zvětšuje. Mléčné žlázy ve vašich prsou se chystají na tvorbu mléka, vaše prsa mohou být opět zvýšeně citlivá. Vývoj miminka pokračuje v 19. týdnu zejména v oblasti smyslové. V mozku se postupně začínají rozlišovat části, které mají na starosti jednotlivé smysly, jako je čich, hmat, chuť, sluch a zrak. Miminko je již způsobilé reagovat na intenzivnější světlo a tmu. Dále je rovněž schopné reagovat na vnější zvukové podněty.

Na hlavě miminka se pomalu objevují první vlásky a kůže je pokryta ochrannou vrstvou, která je známá jako tzv. mázek. Tato část zajišťuje pokožce ochranu před agresivními solemi, které se nacházejí v plodové vodě. Miminko také začíná produkovat žaludeční šťávy, které pomáhají vstřebávat plodovou vodu. Délka rukou a nohou je v období 19. týdne vzhledem k tělu v náležitém poměru. Samotné miminko měří asi 15 cm a jeho hmotnost se nyní pohybuje kolem 220 gramů.



91. - 97. den v těhotenství - 13. tt 85. - 91. den v těhotenství - 13. tt

Tímto týdnem vstupujete do 4. měsíce a zároveň končí váš 1. trimestr těhotenství. Můžete pocítit úlevu, protože nejdůležitější období pro vývoj vašeho miminka máte za sebou. Ve vašem bříšku je...

84. - 90. den v těhotenství - 12. tt 78. - 84. den v těhotenství - 12. tt

Vaše miminko měří zhruba 55 milimetrů a váží 15 g. Kdyby bylo možné jej pozorovat, viděla byste, že se mu při doteku rty stáhnou a zaškubne víčky.  Miminko se v děloze ukládá do nejvýhodnější polohy.

77. - 83. den v těhotenství - 11. týden 71. - 77. den v těhotenství - 11. tt

11. týden znamená jeden centimetr navíc pro vaše miminko, a současně několik centimetrů navíc ve vašem pase. Drobný váhový přírůstek je v této době přirozený. Abyste se cítila pohodlně, pořiďte si...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka