facebook
Dobré ráno, je úterý 17.10.2017 a svátek slaví Hedvika

29. - 35. den v těhotenství - 5. týden


Ilustrační fotografie


V tuto dobu prožíváte svůj 29. až 35. den po dni - 5. Týden v těhotenství.

Vstupujete do druhého měsíce těhotenství a vaše miminko je od minulého týdne jednou tak veliké! Měří 2 milimetry a váží něco přes gram. Je to pro něj velmi zásadní období, protože v tomto týdnu pracuje příroda na tom, aby vytvořila mozek, míchu, páteř, nervy a také základ srdíčka, které ke konci týdne začne bít. Dopřejte si pořádnou porci kyseliny listové, která vývoj mozku i dalších orgánů podpoří. Níže Vám nabídneme pár zajímavých receptů. Pokud jste své těhotenství odhalila těhotenským testem právě v tomto týdnu, protože se nedostavila vaše obvyklá menstruace, vydejte se za vaším gynekologem. Podíváte se na první obrázek vašeho miminka a domluvíte si termín podrobného vyšetření (cca v 8.-9. týdnu). Čeká nás ještě jedno zastavení u těhotenských příznaků:

Touha po některých potravinách,  nebo odpor k nim – údajně má 90% těhotných žen neovladatelnou chuť alespoň na jednu potravinu a 80% těhotných má alespoň k jedné potravině odpor. Částečně je to způsobeno hormonálními změnami, částečně si tím tělo může říkat o živiny, které potřebuje. Buďte však obezřetné, protože naše chutě jsou poměrně rozmazlené, a pokud máte nezvladatelnou chuť na chipsy, určitě o to nežádá tělo, ale vaše mysl.  Opět pomáhá pravidelná strava, v častých intervalech. Když vyhladovíte, pocítíte únavu a špatnou náladu a spíše se budete snažit zahnat hlad i stres oblíbeným jídlem. Nevyčítejte si ale své drobné prohřešky, jen je jezte v přiměřeném množství. Běžným příznakem těhotenství je také nadměrná tvorba slin, která většinou mizí po prvních měsících. Pomáhá prý čištění zubů mátovou zubní pastou a vyplachování ústní vodou s příchutí máty, protože máta vysušuje ústní dutinu. S mátovým čajem opatrně! Odborníci nedoporučují užívat větší množství máty v těhotenství, viz informace v 6. týdnu.

Změny prsů asi zaznamenáte velmi brzy. Mohou být oteklé a citlivé, areola (hnědě zbarvené okolí bradavky) ztmavne, rozšíří se, mohou se na ní objevit ještě tmavší skvrny. Malé bouličky v oblasti areoly jsou potní žlázky, které během těhotenství více vystupují.  Stejně tak modré žilky, které se na prsech objeví (vzrůstá krevní zásobení, mohou se objevit i na břiše), jsou naprosto normálním jevem a po porodu, nejpozději po skončení kojení, vymizí.  Aby si vaše prsy udržely pevný tvar, chraňte je v průběhu těhotenství nošením kvalitní podprsenky. Pokud jsou vaše prsy příliš velké nebo mají sklon k poklesu, vyplatí se nosit podprsenku i v noci. Asi nejpohodlnější pro vás budou sportovní bezešvé podprsenky.

Od pátého týdne můžete zaznamenat také bělavý výtok z pochvy (leukorrhea), občasné bolesti hlavy a občasné závratě. Je možné, že vás budou provázet výkyvy nálad, podrážděnost, obavy a strach, stejně jako euforie. Také už možná zjistíte, že vás škrtí některé oděvy v pase a přes prsa. Zvětšené břicho zatím bývá způsobeno spíše rozpínáním střev.

ZDRAVÍ

Kyselina listová (vitamin B9) je nezbytná pro správnou krvetvorbu a růst buněk, v těhotenství ovlivňuje růst placenty i plodu. Dostatek kyseliny listové může snížit riziko vzniku závažných vrozených vad, její nedostatek může ovlivnit porodní váhu novorozence a dokonce vést ke vzniku vývojových vad nervového systému. DDD (doporučená denní dávka) kyseliny listové v těhotenství je 600 µg, není však vhodné přijímat dávku vyšší než 1.000 µg za den. Jako ostatní živiny by měla být primárně přijímána ze stravy. Pokud ve stravě není dostatečně zastoupena zelenina, nebude pravděpodobně pokryta denní dávka kyseliny listové. V takovém případě je možné dodávat tento vitamin ve formě potravinových doplňků, vždy se však poraďte se svým lékařem.

Zdrojem kyseliny listové je listová zelenina, košťálová zelenina, červená řepa (pozor, barví moč), chřest, ořechy, luštěniny, pšeničné klíčky, kvasnice, vnitřnosti, i některé ovoce (avokádo, mango, pomeranče, atd.). V číslech jsou to (ve 100 g potraviny): játra (560 µg), hrách (80 µg), brokolice (71 µg), čočka (67 µg),  hlávkový salát (38 µg), zelená paprika (10 µg ).1

Snažte se jíst pestrou stravu, zapojte fantazii a míchejte si zeleninové a ovocné saláty dle vašich chutí. Pro inspiraci tři trochu netradiční saláty uvádíme:

Ledový salát s melounem a mangem

Na 4 porce:  1 malý ledový salát, 1 malý meloun cantaloupe (kantalup), 1 mango. Zálivka: 3 lžíce limetkové šťávy, 3 lžíce chuťově neutrálního oleje, třtinový cukr, sůl, pepř. Příprava 20 minut.

Ledový salát rozčtvrťte a vyřízněte košťál. Čtvrtky operte, otřepte dosucha a nakrájejte na menší kousky. Meloun rozřízněte na poloviny a odstraňte jadérka. Dužninu ze slupky vyloupejte kulovým vykrajovačem. Mango oloupejte a v kostičkách odkrájejte z pecky. Šťávu vytékající z plodů při krájení zachyťte do misky. Ledový salát upravte na talíř. Ozdobte kuličkami melounu a kostičkami manga. Limetkovou šťávu a olej rozšlehejte metlou a přimíchejte zachycenou šťávu. Zálivku dochuťte solí, pepřem a špetkou cukru (nejlépe třtinového). Nakapejte ji na salát.

Avokádový salát s krevetami (ty jsou v těhotenství povolené, pokud jsou dobře tepelně zpracované)

Na 4 porce: 2 jarní cibulky (nemusí být – nadýmají), 1 chemicky neošetřený citron, 150 g předvařených, vyloupaných krevet, 1 lžíce octa, 2 lžíce oleje, 100g a 2 lžíce zakysané smetany, 1 svazeček kopru, 4 zralá avokáda s tvrdou slupkou, sůl, pepř.

Jarní cibulky očistěte, omyjte, podélně rozkrojte a nadrobno nakrájejte. Citron omyjte v horké vodě, vytřete dosucha a rozkrojte na poloviny. Z jedné půlky odkrojte čtyři tenká kolečka, z druhé vymačkejte šťávu. Krevety orestujte na lžíci oleje nebo másla (stačí pár minut). V menší misce připravte zálivku z octa, 1 lžíce oleje, soli a pepře. Metlou přísady důkladně rozšlehejte, aby se sůl rozpustila. Přidejte jarní cibulku. Koprový dresink připravíte ze zakysané smetany, lžičky citronové šťávy, soli a přepře, které v menší misce rozšleháte do krémové konzistence. Kopr omyjte a vytřepte dosucha, špičky jemně nasekejte a zamíchejte do smetanového dresinku. Avokáda rozpulte, opatrně odstraňte pecku a pak z obou půlek vyberte dužninu. Dužninu nakrájejte nadrobno a smíchejte s trochou soli a jedné a půl lžíce citronové šťávy. Kostičky avokáda, krevety, a marinádu promíchejte. Směs rozdělte do vydlabaných polovin avokád. Do středu každé porce dejte velkou lžíci koprového dresinku. Ozdobte kolečky citronu a ihned podávejte. K salátu se hodí čerstvě opečený toastový chléb.

Krůtí prsíčka, melounové kuličky a hrozny na listovém salátu

Na 4 porce: 1 malý ledový salát, 1 čekanka, 1 malý meloun galia, 200g modrého a bílého hroznového vína, 2 lžíce oleje z vlašských jader (dá se koupit i malá lahvička), 3-4 lžíce citronové šťávy, 2 lžíce zakysané smetany, sůl, pepř, 500g krůtích řízků, 20 g másla, 30g vlašských ořechů.

Ledový salát a čekanku očistěte, omyjte a osušte. Nakrájejte je na kousky a upravte na 4 talíře. Meloun rozkrojte napůl, semínka vyberte velkou lžící. Dužninu vyloupejte ze slupky kulovým vykrajovačem. Hroznové víno omyjte a osušte, potom jednotlivé kuličky rozpulte a zbavte jadérek. Melounové kuličky a hroznové víno upravte na listy salátu. Dresink ušlehejte metlou v míse z ořechového oleje, citronové šťávy, zakysané smetany, soli a pepře. Krůtí řízky nakrájejte na tenké nudličky. Máslo rozpalte v pánvi a maso prudce opékejte ze všech stran, dokud mírně nezhnědne a nebude hotové. Masové proužky dochuťte solí, pepřem a citronovou šťávou. Dresink ještě jednou krátce prošlehejte, nakapejte ho na porce salátu a na každou nasypte část masa. Vše ozdobte vlašskými ořechy. Ihned podávejte.2

CVIČENÍ

Už jste uvažovala o cvičení ve vodě?  Je to jeden z nejpříjemnějších a nejúčinnějších způsobů cvičení v těhotenství.  Voda nadnáší, vážíte v ní desetinu své normální váhy! Při cvičení tak zbytečně nezatěžujete klouby, můžete cvičit usilovně a přitom s menší námahou. Je bezpečné a ženy s těhotenstvím bez komplikací mohou cvičit ve vodě až do doby před porodem. Jen si dávejte pozor na kluzké plochy okolo bazénu. Toto cvičení  pomáhá uvolňovat napětí a stres, podporuje cirkulaci krevního oběhu. Kromě cviků se naučíte dýchat do vody, což vám poslouží i u porodu, osvojíte si relaxační techniky a možná i splývání a plavání pod vodou!

VYŠETŘENÍ

Pokud jste již byla u gynekologa, pravděpodobně máte sjednané podrobné vyšetření na 8.-9.týden a žádné vyšetření týkající se těhotenství vás v tomto týdnu nečeká. Pokud se ke svému lékaři teprve chystáte, na ultrazvuku již zřetelně uvidíte zárodek Vašeho miminka.

CO SE DĚJE UVNITŘ:

V 5. týdnu se žena nachází v období po vynechání menstruace, kdy by již běžný domácí těhotenský test měl zaznamenat hladinu hormonu HCG v moči. V případě pozitivního testu by žena měla navštívit svého gynekologa, přičemž následně lékař určí termín první větší prohlídky na 8. týden. Jestliže by se do té doby vyskytly jakékoli problémy, jako např. krvácení, bolesti apod., měla by žena lékaře vyhledat samozřejmě dříve.

Během 5. týdne se u embrya, které má podlouhlý tvar, začíná vyvíjet neurální trubice, která je základem pro mozek, míchu, páteř a nervy. Rovněž se vytváří základ srdce a oběhového systému, přičemž srdce začne dokonce v závěru 5. týdne bít.

Zárodečná placenta a pupeční šňůra se již ujímají své funkce a zajišťují výživu embrya a odvod odpadních látek z embrya, které v této počáteční fázi poměrně rychle roste. V závěru týdne měří již 2 mm a váží 1g. Období 1. trimestru je pro vývoj miminka velice důležité, proto by žena již v této počáteční fázi měla dbát na správnou životosprávu, vhodný pohyb a dostatečně bohatou a pestrou stravu. Jakékoli léky je možné užívat výhradně po konzultaci s lékařem.

1.Zdroj: Výživa a léky v těhotenství a  při kojení (autoři: Mgr. Jitka Pokorná, Mgr. Veronika Březková, Mgr. Tomáš Pruša, vydavatelství ERA 2008)
2.Zdroj: Skvělé saláty (autor Petra Casparek, vydal Reader´s Digest Výběr, 2006)



91. - 97. den v těhotenství - 13. tt 85. - 91. den v těhotenství - 13. tt

Tímto týdnem vstupujete do 4. měsíce a zároveň končí váš 1. trimestr těhotenství. Můžete pocítit úlevu, protože nejdůležitější období pro vývoj vašeho miminka máte za sebou. Ve vašem bříšku je...

84. - 90. den v těhotenství - 12. tt 78. - 84. den v těhotenství - 12. tt

Vaše miminko měří zhruba 55 milimetrů a váží 15 g. Kdyby bylo možné jej pozorovat, viděla byste, že se mu při doteku rty stáhnou a zaškubne víčky.  Miminko se v děloze ukládá do nejvýhodnější polohy.

77. - 83. den v těhotenství - 11. týden 71. - 77. den v těhotenství - 11. tt

11. týden znamená jeden centimetr navíc pro vaše miminko, a současně několik centimetrů navíc ve vašem pase. Drobný váhový přírůstek je v této době přirozený. Abyste se cítila pohodlně, pořiďte si...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka