facebook
Dobré ráno, je pondělí 27.5.2024 a svátek slaví Vilém

Bílkoviny - nedílná složka stravy všech budoucích maminek


Ilustrační fotografie


Bílkoviny jsou nedílnou součástí nejen jídelníčku každého sportovce, ale měly by být zastoupeny i ve stravě všech budoucích maminek. Ochrání vaši svalovou hmotu a zároveň pomohou s vývojem plodu. Podívejte se, z jakých důvodů je nezbytné kvalitní bílkoviny konzumovat a také si přečtěte, kde všude je najdete. I zde však platí, že byste to s jejich příjmem neměla přehánět. U bílkovin je totiž na škodu nedostatečné i nadměrné množství.

Proč jsou bílkoviny důležité

Jelikož se jedná o takzvané „stavební látky“, jsou nezbytné pro vývoj lidského organismu. Přijatá energie zde slouží k vývoji placenty, pro růst dělohy a prsní tkáně. Také se podílejí na tvorbě vybraných hormonů. Mohou tvořit až 15 % celkového energetického příjmu. Množství, které máte za den sníst, je velmi individuální. Mělo by se jednat alespoň o 1 g na 1 kg vaší váhy. Mohou to však být až 2 g bílkovin na 1 kg vaší hmotnosti.

Co může způsobit nedostatek/přebytek bílkovin

Představuje pro maminku strava chudá na bílkoviny nějaká rizika? Jak se projeví jejich nedostatek? Jestliže budete přijímat malé množství bílkovin, může se to projevit například zpomalením růstu vašeho miminka, naruší se enzymové a hormonální pochody a povede to například i k chudokrevnosti. Výrazně se navíc sníží vaše imunita a může v tomto důsledku docházet i k nepříjemným otokům (které však trápí mnoho maminek a za jejichž vznikem rozhodně ve všech případech bílkoviny nestojí).

I nadměrný příjem bílkovin v těhotenství je však špatný. Zatěžujete totiž játra a zvyšujete si jimi riziko cévních onemocnění a poškození srdce.

Jaké bílkoviny by měla budoucí maminka konzumovat?

Bílkoviny můžeme rozdělit na živočišné a rostlinné. Ty živočišné tělo snáze zpracuje. Jedná se třeba o libové maso a ryby, mléčné výrobky (tvarohy, jogurty, netučné sýry) nebo vejce. Z rostlinných zdrojů bychom chtěli zmínit například ovesné vločky, které jsou sice bohaté především na sacharidy, ale i množství bílkovin v nich není zanedbatelné.





Draslík v těhotenství Draslík v těhotenství

Na rozdíl od dob minulých dnes stále častěji naše strava postrádá některé z potřebných minerálních látek, vitaminů a stopových prvků. V duchu uspěchané doby se je snažíme doplnit vybraným...

Hořčík v těhotenství Hořčík v těhotenství

Díky tomu, že současné stravování průměrné české populace stále postrádá větší pestrost a nabídku zdravých a čerstvých potravin, často dochází k deficitu některého minerálu či vitaminu.

Jak „zdravě“ přibrat během těhotenství? Jak „zdravě“ přibrat během těhotenství?

Říká se, že když je žena těhotná, měla by jíst „za dva“. Spousta budoucích maminek svého stavu využije a dopřeje si vše a v jakémkoliv množství. Pak má ale starost s poporodními kily navíc.

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka