facebook
Dobré dopoledne, je středa 1.2.2023 a svátek slaví Nela

Vitamíny


Ilustrační fotografie


Vitamín je odvozeno od latinského slova „vita“, což znamená život. Právě vitamíny jsou důležité nízkomolekulární látky nezbytné pro přežití jedince. Až na jednu výjimku si je lidský organismus není schopen vytvářet, proto je nezbytné je přijímat především pestrou stravou.

Vitamíny dělíme na dvě velké skupiny. První skupinou jsou vitamíny rozpustné ve vodě, mezi ně se řadí vitamíny řady B, dále vitamín C. U nich v podstatě nehrozí tzv. převitamínování neboli odborně hypervitaminóza, jelikož přebytek bez problému odchází močí ven z organismu. Je ovšem nezbytné si uvědomit, že dostatek vitamínů je nutné přijímat především pestrou stravou. Vitamínové doplňky (různé tablety) často bývají spíše ke škodě, než k užitku. Zvláště pokud je dostatečný přívod přirozenou cestou, tak při větších dávkách vitamínových doplňků je i u těchto vitamínů možné předávkování a s tím spojené důsledky.

Druhou skupinou jsou vitamíny rozpustné v tucích, k nim patří vitamín A, D, E a K. Jejich vstřebávání ve střevech probíhá současně s tuky. U této skupiny se velmi často popisují i hypervitaminózy (tedy přebytek vitamínu), jejich příčiny a konečné důsledky.

Velkým problémem, často způsobený nevyváženou stravou, bývají hypovitaminózy. Je nutné dodržovat správné stravovací návyky, především v těhotenství pro zachování zdraví matky i dítěte.

Jak již bylo zmíněno, neplatí u všech vitamínů, že si je tělo nedokáže vyrábět. Do popředí se v tomto ohledu staví vitamín D, který je kromě jeho přívodu potravou ještě v těle tvořen na základě interakce slunečního záření (UVB) s kůží. Tím ovšem nechceme doporučovat přílišné opalování, jak se říká – všeho s mírou.





Proč budoucí maminka potřebuje dostatek vápníku Proč budoucí maminka potřebuje dostatek vápníku


Vápník je cenný minerál, který naše tělo potřebuje od mladí až do stáří. Vápník je součástí zubů a kostí, obíhá v krevní plazmě nebo pomáhá při přenosu živin buněčnými membránami. Podílí se na trávení a správném fungování metabolismu.

Jaké ovoce a zeleninu v těhotenství Jaké ovoce a zeleninu v těhotenství

Každý z nás by měl denně sníst alespoň 500 g zeleniny a 200 g ovoce. Doporučované jsou tři porce zeleniny a dvě porce ovoce. Zatímco ovoce, které obsahuje více cukru než zelenina, se doporučuje zařadit především...

Kila navíc berte v těhotenství s nadhledem Kila navíc berte v těhotenství s nadhledem

Každá budoucí maminka v těhotenství přibere nějaké to kilo. I když dbáte na zdravý a vyvážený jídelníček, tak přírůstek váhy v rozmezí 12 až 15 kilogramů je naprosto v pořádku. Hodně záleží i na tom, na...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka