facebook
Příjemnou noc, je neděle 21.7.2019 a svátek slaví Vítězslav

Vitamin A během těhotenství


Ilustrační fotografie


V radostném očekávání nového přírůstku do rodiny se určitě většina nastávajících maminek snaží udělat pro svého zatím nenarozeného drobečka to nejlepší. Na řadu tak často přichází otázka vitamínů, minerálů, stopových prvků a dalších písmenek a slovíček, jež mají zkoncentrované v malých tabletkách a barevných krabičkách zajistit zdraví a štěstí celé rodiny, především však těhotné ženy a jejího dítěte. S představou, že tělo dotyčné ženy pracuje a funguje pro dva lidi tak logicky vyplývá, že bude těchto nenahraditelných živin potřebovat více než obvykle. Ne vždy je to však pravdou. Jedním z potencionálně nebezpečných vitaminů je právě vitamin A.

Vitamin A má nezastupitelnou úlohu nejen v procesu vidění, účastní se také zejména funkcí imunitního systému, podporuje tedy obranyschopnost proti nejrůznějším infekcím, vývoje kostí, tvorby krve, vývoje a obnovování kůže i jiných buněk, přepisu genů a funguje jako skvělý antioxidant. Kromě toho se podílí pravděpodobně i na plodnosti a embryonálním vývoji. Proto by se mohlo zdát, že je potřeba dodávat v těhotenství tohoto vitaminu více. Opak je však pravdou aneb platí zlatá střední cesta a nic se nemá přehánět.

Vitamin A je dokonce označován jako teratogen, to znamená, že je prokázán vznik vývojových vad jeho působením. Konkrétně jde o poruchy vývoje nervové trubice, které se nejčastěji projeví rozštěpovou vadou v oblasti obličeje. Většina z nich je sice operovatelná, nemusí však jít jen o kosmetický defekt. Dále se mohou projevit srdeční vadou nebo vadným vývojem končetin. Škodlivý účinek se může uplatnit zejména v prvních 10 týdnech gravidity a při užívání dávek vitaminu A nad 3 mg denně, což je jen o velmi málo více, než je doporučená denní dávka.

Na druhou stranu má stále vitamin A nezastupitelnou roli ve vývoji vašeho miminka i pro vaše zdraví. Jak z této situace ven? V našich krajinách lze doporučené denní dávky vitaminu A dosáhnout naprosto běžnou stravou, většinou není potřeba jej nějak doplňovat potravinovými doplňky. Pokud tak během pokusů o miminko nebo již v počátečních fázích těhotenství uvažujete o používání nějakých vitaminových preparátů (což např. co se týče kyseliny listové vůbec není od věci), vyberte si ty, jež neobsahují vitamin A (někdy uváděn jako retinol). Zároveň pokud máte chuť na játra, zkuste je trochu zkrotit na uzdě a konzumovat je jen střídmě, neboť jsou jedním z nejvýznamnějších zdrojů tohoto vitaminu. Co se týče pojídání většího množství mrkve – není třeba se jej bát. Tato kořenová zelenina obsahuje tzv. provitaminy, které se musí v těle na vitamin A teprve přeměnit. Děje se tak podle aktuálních potřeb organismu, zbytek je vyloučen. Jediným rizikem při nadměrné konzumaci mrkve tak zůstává jen změna odstínu kůže na trochu oranžovější.





Co jíst, aby vám nechyběla vláknina? Co jíst, aby vám nechyběla vláknina?

Vláknina je jednou ze základních složek naší stravy a její dostatečný příjem je velmi důležitý i v průběhu těhotenství. Jak poznáte nedostatek vlákniny? Budou vás trápit střevní potíže a nevolnosti...

Draslík v těhotenství Draslík v těhotenství

Draslík je dalším z minerálů, který je pro nastávající maminku velmi důležitý. V našich předchozích článcích jsme se věnovali už třeba jódu, vápníku nebo železu. Ani na dostatek draslíku rozhodně nezapomínejte.

Jak zabránit chutím Jak zabránit chutím

Chutě trápí mnohé z nás, nejen nastávající maminky. Pokud řešíte, že máte stále hroznou chuť na čokoládu, sušenky, solené arašídy a na další ne až tak zdravé potraviny, a chcete před touto chutí utéct, rádi...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka