facebook
Příjemnou noc, je neděle 25.8.2019 a svátek slaví Radim

Vejce v jídelníčku budoucí maminky


Ilustrační fotografie


Vejce jsou hojně diskutovanou potravinou. Zatímco jeden čas se tvrdilo, že vejce nejsou zdravá, a že zvyšují cholesterol, v současné době se na ně pohlíží už více příznivě. Jestliže máte vajíčka ráda a pravidelně je zařazujete do svého jídelníčku, přečtěte si co udělat proto, abyste je bez obtíží mohla jíst i během těhotenství.


Pozor na salmonelu


Jediný problém, který se s konzumací vajíček v těhotenství pojí, je riziko salmonely. Tuto bakterii však mohou obsahovat pouze syrová vejce. Salmonela pak způsobuje průjem, zvracení, vysoké horečky a může ohrozit vás i vaše miminko. Syrová vejce se používají například při výrobě zmrzliny i do různých dezertů, proto vám doporučujeme se zmrzlině během horkých letních dnů raději vyhnout, nebo se zajímat o její složení. Podobně nebezpečné jsou také saláty s majonézou (rovněž ze syrových vajec) a různé uzeniny.


Vejce pouze natvrdo


Pokud budete vajíčka konzumovat dobře natvrdo uvařená, nic vám nehrozí. Vejce by se mělo vařit alespoň sedm minut. Když máte chuť na míchaná vajíčka nebo na omeletu, tak i takový pokrm si můžete připravit - opět zde ale platí, že je potřeba jídlo dostatečně tepelně zpracovat.


Před tepelnou úpravou vejce uchovávejte vždy v chladu a spotřebujte je do data uvedeného na obalu nebo do jednoho měsíce (u domácích vajec). Vyhněte se vejcím s poškozenou skořápkou.


Proč jíst vejce


Proč v těhotenství vůbec vejce jíst? Proč si je raději neodpustit a nenahradit je jinými potravinami, když je s nimi spojeno potenciální riziko? Vejce jsou vynikajícím zdrojem živočišných bílkovin i kvalitních tuků. Jedno vajíčko obsahuje přibližně 6 gramů bílkovin, které jsou pro náš organismus navíc dobře stravitelné a využitelné.


Ačkoliv mají relativně vysoký obsah cholesterolu, tak se jich při přiměřené konzumaci obávat nemusíte. Každý den si tak s čistým svědomím můžete dát jedno vajíčko. Kromě bílkovin obsahují vejce i mnoho minerálů - například železo, zinek, lutein nebo selen. Z vitamínů je v nich pak zastoupen například vitamín A nebo E. Všechny tyto látky jsou důležité pro vaše zdraví i pro správný vývoj miminka.


Navíc jsou i významným zdrojem cholinu. Jedno vajíčko obsahuje přibližně 125 mg a doporučená denní dávka pro těhotnou ženu je 450 mg. Cholin a kyselina listová jsou velmi důležité pro správný vývoj plodu.





Stravování v porodnici Stravování v porodnici

V průběhu těhotenství je potřeba, aby si maminka vybrala porodnici, ve které přivede své miminko na svět. Strava pravděpodobně nebude základním hodnotícím kritériem. Časem ale určitě vyvstane na mysl.

Broskve, meruňky a další peckoviny ve vašem jídelníčku Broskve, meruňky a další peckoviny ve vašem jídelníčku

V létě je na našich zahradách i na pultech obchodů k dostání celá škála čerstvého ovoce a zeleniny. Pokud tedy čekáte miminko v létě, určitě doplňujte vitamíny touto cestou. Umírněné množství...

Co jíst, aby vám nechyběla vláknina? Co jíst, aby vám nechyběla vláknina?

Vláknina je jednou ze základních složek naší stravy a její dostatečný příjem je velmi důležitý i v průběhu těhotenství. Jak poznáte nedostatek vlákniny? Budou vás trápit střevní potíže a nevolnosti...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka