facebook
Dobré poledne, je neděle 16.6.2019 a svátek slaví Zbyněk

Houby v těhotenství


Ilustrační fotografie


V České republice je velmi oblíbenou činností sbírání hub. Přestože v některých zemích se houby sbírají minimálně, u nás se považují za delikatesu. V našem jídelníčku mnohdy slouží nejen jako doplněk nebo k ochucení pokrmu, ale také jako plnohodnotné jídlo. Jak je to ale s jejich konzumací v období těhotenství, během kterého jsou ženy více obezřetné v tom, co snědí?

Houby byly ještě nedávno řazené do skupiny rostlin, nyní však představují samostatnou říši.  Čerstvé houby tvoří z 90% voda. Mají nízkou energetickou hodnotu, jsou bohaté zejména na bílkoviny (v žampionech), aminokyseliny (především v hřibech a žampionech) a minerální látky, v zanedbatelném množství obsahují tuky a cukry. Najdeme v nich vitaminy jako je karoten (liška obecná), vitamin B1, B2 (hřiby), a v menším množství i vit. E, D, K a C. Minerálních látek dokonce obsahují více než zelené rostliny. Jmenovat můžeme měď (bedla vysoká), hořčík, vápník, fosfor, železo (hřib strakoš), draslík, sodík a jiné.

Stěny houbovitých buněk tvoří vláknina a chitin. Konzumace hub tedy na jednu stranu zvyšuje pohyb střev a podporuje trávení, na druhou stranu bývají pokrmy z hub těžké a hůře stravitelné. Vyhněte se jim večer před spaním a nejezte velké množství najednou. Důležitá je dostatečná tepelná úprava, to znamená vaření do úplného změknutí. Smažením se energetická hodnota hub zvyšuje. V souvislosti s obsahem vlákniny napomáhají houby k odbourávání špatného cholesterolu a vyvažují množství cukru v krvi. Obsažený hořčík a vápník přispívají k úpravě vysokého krevního tlaku. Ve smyslu léčivých účinků je významná zejména hlíva ústřičná, se kterou jsou spojovány antibakteriální a detoxikační účinky.

Z pohledu těhotné ženy je nutné zmínit fakt, že houby mají schopnost na sebe vázat těžké kovy, např. olovo, rtuť a arzén, což v těhotenství není vhodné. Proto je třeba dbát na to, kde (v jakém životním prostředí) houby sbíráme. Nedoporučuje se sběr hub podél silnic, cest a v okolí průmyslových podniků. Obavy mohou jít stranou v případě žampionů cíleně vypěstovaných v pěstírnách.

Zároveň by si těhotná žena měla dát pozor na to, v jaké úpravě si na nich pochutná. Pro mnohé jsou pokrmy z hub těžké, proto by se jim měly vyhnout na večer stejně tak jako ve smažené podobě.





5 zásadních chyb při hubnutí po porodu 5 zásadních chyb při hubnutí po porodu

Jste novopečenou maminkou, máte poporodní kila a už se nemůžete dočkat, až zahájíte redukční dietu? Tak zpozorněte! Právě po porodu byste měla na nějaké radikální hubnutí zapomenout.

Příjem tekutin před spaním a během noci Příjem tekutin před spaním a během noci

I přes časté návštěvy toalety byste v těhotenství neměla zapomínat na pravidelný pitný režim. Minimálně byste měla denně přijmout 1,5 litru tekutin, a to jen v případě, že se nijak extrémně nehýbete a tedy ani nepotíte.

Vegetariánství a těhotenství Vegetariánství a těhotenství

Někteří z nás, ať už je to z jakéhokoliv důvodu, se rozhodne přejít na vegetariánskou stravu. Žena, která není v jiném stavu, má zodpovědnost jen za svůj život a může se tedy zcela sama rozhodnout, co bude jíst a co ne.

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka