facebook
Příjemnou noc, je čtvrtek 18.7.2019 a svátek slaví Drahomíra

Hořčík v těhotenství


Ilustrační fotografie


Díky tomu, že současné stravování průměrné české populace stále postrádá větší pestrost a nabídku zdravých a čerstvých potravin, často dochází k deficitu některého minerálu či vitaminu. Tyto nedostatky nebývají přímo život ohrožující, neboť většinou nedosahují extrémních hodnot, dokážou ovšem nepříjemně potrápit. Typickým příkladem takového prvku je hořčík. Chybí lidem celkem běžně, těhotným o to více. Doporučený denní příjem se pohybuje okolo 325 mg. Pro správné vstřebávání hořčíku z potravy je důležitý dostatek vitaminu ze skupiny B, konkrétně B6. Jeho nedostatek bývá často příčinou nízké hladiny hořčíku v krvi i přes jeho nadměrný příjem, proto většina doplňků stravy bývá kombinovaná.

Hořčík je jedním z hlavních minerálů v buňkách lidského organismu. Je důležitý zejména pro činnost nervů a svalů, také pro uvolňování energie z molekul glukózy a pro správnou tvorbu kostí a zubů.  Pomáhá také předcházet infarktu díky udržování činnosti oběhového systému. Ženám pomáhá nejen s potížemi při premenstruálním syndromu, ale má vliv na stahy dělohy a těhotenské křeče. Pomáhá předcházet předčasným porodům. Jeho nedostatek se může projevit podrážděností, nespavostí, zvýšenou náladovostí, bušením srdce, depresemi či záchvatem astmatu. Díky svému rozsáhlému spektru účinnosti může ovlivnit také trávení. Častým problémem bývá různé cukání svalů všemožně po těle, někdy brnění prstů či svalová ochablost.

Hořčík je nejen pro lidské, ale i pro tělo všech živých organismů naprosto nezbytný, ovlivňuje totiž více než 300 různých reakcí, zejména těch, kde se něco vytváří. Tou nejzásadnější z nich je tvorba energeticky bohaté molekuly, tzv. ATP, bez níž by prakticky nemohl existovat život. Účastní se však všemožných dalších procesů a tak jeho nedostatek bývá spojován i se zdánlivě nesouvisejícími nemocemi, jako je cukrovka, astma nebo např. osteoporóza. Snížené hladiny bývají časté u sportovců, těhotných, diabetiků a alkoholiků.

Pokud se rozhodnete hradit příjem hořčíku z potravinových zdrojů, což je jen dobře, připravte se na velké množství ovoce a zeleniny. Největší obsah hořčíku mají pomeranče, hrušky, kukuřice, červená řepa a např. petrželka. Významným zdrojem jsou také mléko a různé mléčné výrobky.





Co jíst, aby vám nechyběla vláknina? Co jíst, aby vám nechyběla vláknina?

Vláknina je jednou ze základních složek naší stravy a její dostatečný příjem je velmi důležitý i v průběhu těhotenství. Jak poznáte nedostatek vlákniny? Budou vás trápit střevní potíže a nevolnosti...

Draslík v těhotenství Draslík v těhotenství

Draslík je dalším z minerálů, který je pro nastávající maminku velmi důležitý. V našich předchozích článcích jsme se věnovali už třeba jódu, vápníku nebo železu. Ani na dostatek draslíku rozhodně nezapomínejte.

Jak zabránit chutím Jak zabránit chutím

Chutě trápí mnohé z nás, nejen nastávající maminky. Pokud řešíte, že máte stále hroznou chuť na čokoládu, sušenky, solené arašídy a na další ne až tak zdravé potraviny, a chcete před touto chutí utéct, rádi...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka