facebook
Dobré odpoledne, je středa 19.6.2019 a svátek slaví Leoš

Železo v těhotenství


Ilustrační fotografie


Dostatečné množství železa je v době těhotenství velice důležité. Těhotná žena by jej neměla mít ani málo, ale ani nadbytek. Proto většina multivitaminových doplňků pro těhotné upouští od automatického přidávání železa do těchto preparátů. V průběhu těhotenství se provádí celá řada vyšetření včetně vyšetření krve, na základě kterých lékař předepíše v případě nedostatku železa doplněk stravy v podobě tablet.

Železo je velice důležité pro správný vývoj mozku miminka a jeho celkový růst. Ale zároveň je jeho význam i v oblasti náležitého okysličení. Jeho nedostatek je velice často zaznamenávám právě v průběhu těhotenství a po porodu. Současně s železem je vhodné mít dostatečný přísun i vitaminu C. Pro samotnou krvetvorbu je pak významný i vitamin B12 a kyselina listová.

Železo je samozřejmě přítomné ve své přirozené podobě v celé řadě potravin. Velké množství najdeme v červeném masu a játrech. Konzumace jater se však v průběhu těhotenství nedoporučuje. Dalším zdrojem železa jsou ořechy a semínka, z nichž jsou to zejména slunečnice a sezam. Železo se vyskytuje i v zelenině a ovoci. Nejvíce je obsaženo v červené řepě, brokolici, celeru, zelí, ale i ve špenátu. Z ovoce jej obsahují jahody, třešně, švestky, borůvky, hrušky, grep, ale i například sušené ovoce jako jsou rozinky nebo meruňky. Bohatým zdrojem minerálů včetně železa jsou mořské řasy. Z přírodních zdrojů obsahují železo i luštěniny a obiloviny. Z nich je to zejména čočka, cizrna, hrách, fazole, žito, ječmen, oves a pšenice.

Nedostatek železa se může projevit zvýšenou únavou, závratěmi, špatným soustředěním, bledostí pleti, problémy s výkonností a dušností. Málo železa v organismu může ovlivnit i stav nehtů a pleti. Při nedostatku železa v těle je potřeba brát zřetel i na kombinace, ve kterých se železo konzumuje, ať již je to v přirozené formě či tabletách. Uvádí se, že nižší vstřebávání železa způsobuje například současné užití vápníku, vlákniny, kávy nebo čaje. Z tohoto pohledu je lepší k jídlu popíjet vodu nebo ovocnou šťávu s obsahem vitaminu C, který naopak vstřebatelnost železa podporuje.





5 zásadních chyb při hubnutí po porodu 5 zásadních chyb při hubnutí po porodu

Jste novopečenou maminkou, máte poporodní kila a už se nemůžete dočkat, až zahájíte redukční dietu? Tak zpozorněte! Právě po porodu byste měla na nějaké radikální hubnutí zapomenout.

Příjem tekutin před spaním a během noci Příjem tekutin před spaním a během noci

I přes časté návštěvy toalety byste v těhotenství neměla zapomínat na pravidelný pitný režim. Minimálně byste měla denně přijmout 1,5 litru tekutin, a to jen v případě, že se nijak extrémně nehýbete a tedy ani nepotíte.

Vegetariánství a těhotenství Vegetariánství a těhotenství

Někteří z nás, ať už je to z jakéhokoliv důvodu, se rozhodne přejít na vegetariánskou stravu. Žena, která není v jiném stavu, má zodpovědnost jen za svůj život a může se tedy zcela sama rozhodnout, co bude jíst a co ne.

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka