facebook
Dobré odpoledne, je neděle 27.5.2018 a svátek slaví Valdemar

Přibírání v těhotenství


Ilustrační fotografie


V těhotenství na váze přibere každá maminka. Jaká hmotnost je však v normě? Co je málo a co je příliš? Vaše hmotnost by měla být pravidelně kontrolována na lékařských prohlídkách, kde gynekolog konstatuje, zda je všechno v pořádku. Přibírání v těhotenství z velké části ovlivňuje strava, mohou se na něm však podepsat i léky či výživové doplňky. Také záleží na tom, zda čekáte jedno miminko nebo třeba dvojčátka. Přibírání v těhotenství je tedy individuální záležitostí, vaše váha by se však měla držet v určitých mantinelech.

Kvalitní strava je základ

S plnohodnotnou a vyváženou stravou jen těžko přiberete kila tuky navíc. V prvních týdnech těhotenství vůbec nemusíte zvyšovat svůj energetický příjem, jelikož plod je velikosti hrášku. V druhé třetině těhotenství jej zvyšte zhruba o 1000 kJ každý den. Přidejte si tedy jednu malou svačinku. V těhotenství se však vyhýbejte redukčnímu režimu a jezte tak, abyste nepociťovala hlad a měla i dostatek energie. Průměrná žena by měla přijmout zhruba 2400 kcal. Ideální je konzumovat 5 až 7 porcí jídla každý den. Rozhodně se nevyhýbejte přílohám, konzumujte nenasycené tuky, čerstvé ovoce, zeleninu, libové maso a samozřejmě nesmí chybět ani mléčné výrobky ve formě jogurtů, tvarohů a sýrů.

Ideální přírůstek hmotnosti

Doporučovaný přírůstek hmotnosti se pohybuje mezi 12 až 15 kg. Plod váží zhruba 3,5 kg, dále je zde placenta, děloha, prsní tkáň, různé tekutiny a samozřejmě i tukový polštář, kterého se však snadno zbavíte v týdnech po porodu (v důsledku kojení a obecně vytížení, které mateřský život přináší). Tuk by měl vážit pouhé 2 až 6 kg.

Váhové přírůstky přicházejí v prvním, druhém i třetím trimestru. V prvních 3 měsících by maminka měla přibrat kolem 2 kg, v druhé třetině zhruba 8 kg a poté zbylých 5 kg. Očekávaný přírůstek je možné odhadnout i od hodnoty BMI. Z těchto tabulek vyplývá, že pokud máte podváhu, tak přiberete více než žena s nadváhou. Přírůstek v kilogramech je tedy individuální a vyplatí se dívat i na celou postavu, která se s těhotenstvím mění, nejen sledovat ručičku váhy.



Váha v těhotenství Váha v těhotenství

Snad každá řeší svou váhu, a to i v období těhotenství, kdy se očekává její nárůst. Každá nastávající maminka by měla přibrat zhruba 12 až 15 kg, které se rozloží do všech devíti měsíců. Největší nárůst očekávejte ve druhé třetině těhotenství.

Omega-3 mastné kyseliny během těhotenství Omega-3 mastné kyseliny během těhotenství

Omega-3 mastné kyseliny jsou velmi důležitými látkami, které si bohužel lidské tělo neumí samo vyrobit, musí je proto přijímat v potravě. Jejich vyvážené množství je důležité nejen v běžném...

Vitamínové a minerální doplňky - kdy jsou potřeba Vitamínové a minerální doplňky - kdy jsou potřeba

Doplňky vitamínů a minerálů vládnou světu. Snad téměř každý z nás je dnes užívá. Hořčík, vápník, zinek, vitamíny B, C, D - můžete je užívat buď jako komplex, kdy si stačí vzít jednu tabletu denně...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka