facebook
Dobré ráno, je sobota 23.2.2019 a svátek slaví Matěj

Výživa a pitný režim při sportu


Ilustrační fotografie


Každá maminka sportovkyně jistě ví, jak je výživa spolu s pitným režimem důležitá. Na vyvážený jídelníček a dostatečnou hydrataci je nutné dbát po celý rok. A když jste těhotná, platí tato pravidla dvojnásob. Ať už cvičíte doma nebo venku, svou životosprávu rozhodně nezanedbávejte. Jinak vám hrozí nevolnosti.

Jak správně jíst při sportu

Objem potravin, které byste měla za den přijmout, je stanoven vaším bazálním metabolismem a přibližným výdejem energie. Toto množství energie pak musíte navýšit o energii, kterou sportem spálíte. Pokud vaše tělo není příliš zvyklé hýbat se, spálíte spíše více. Když už ale delší dobu běháte, bude to spíše méně.

Vy sama byste měla poznat, kolik jídla potřebujete. Rozhodně své tělo nedržte hladové, a pokud se pocity hladu dostaví, najezte se. Při sportu můžete mírně navýšit porce. Také dbejte na dostatečný a vyvážený přísun tuků, sacharidů a bílkovin. Tuky spolu se sacharidy jsou naším palivem a bílkoviny zase ochrání vaši svalovou hmotu před úbytkem.

Pitný režim

Obzvlášť pokud se sportu věnujete na jaře či v létě, je potřeba organismus dostatečně hydratovat. Zatímco dříve jste mohla vyrazit na procházku nebo si jít zaběhat bez vody, dnes vám to bez lahve v ruce rozhodně nedoporučujeme. Nikdy totiž nevíte, kdy se vám udělá nevolno. Voda může v mnohém pomoci. Navíc byste se neměla vystavovat riziku dehydratace, která by ohrozila nejen vaše zdraví, ale i zdraví miminka.

Když je teplo, měla byste denně vypít 2 až 3 litry tekutin. Při sportu je toto množství nutné navýšit o vodu, kterou při pohybu vypotíte.

Doplňky stravy - ano či ne?

Sportovci často nedostatečný příjem živin kompenzují doplňky stravy. Na ty vy však v těhotenství můžete zapomenout. Mnohé z nich by vám mohly způsobit zažívací potíže. Navíc většina výrobců uvádí, že tyto doplňky nejsou vhodné pro těhotné či kojící ženy. Dostatek bílkovin a sacharidů tak bude muset zajistit vaše samotná strava.

Co se týká minerálů a vitamínů, tak sportovci často pijí iontové nápoje. Jejich konzumace by vám neměla sice nijak ublížit. Předem se však přesvědčte, že jsou vhodné i pro těhotné ženy, nebo jejich konzumaci konzultujte s lékařem. Když vhodné nebudou, můžete tyto látky kompenzovat stravou nebo jinými vhodnými doplňky, například vitamíny v tabletách.





Lyžování v těhotenství Lyžování v těhotenství

Jste velkou milovnicí zimních sportů a přemýšlíte, zda si můžete dovolit se svým manželem vyrazit o víkendu na lyže? Lyžování bohužel patří mezi sporty, které se v těhotenství příliš nedoporučují. Je u nich totiž velké riziko zranění.

Proč se vyplatí cvičit v těhotenství Proč se vyplatí cvičit v těhotenství

Jste těhotná a přemýšlíte, zda máte pokračovat ve cvičení? I pokud jste nikdy necvičila, pohyb v těhotenství se určitě doporučuje. Rozhodně se však nesnažte lámat žádné rekordy. Na posilování svalů, které způsobuje bolest...

Sport v těhotenství Sport v těhotenství

Pokud jste byla až do otěhotnění aktivní sportovkyně, jistě vás zajímá, zda můžete se svým oblíbeným sportem i během těhotenství pokračovat či zda vůbec můžete sportovat. Spousta odborníků...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka