facebook
Příjemnou noc, je čtvrtek 18.7.2019 a svátek slaví Drahomíra

Jak běhat s rostoucím bříškem


Ilustrační fotografie


Jak je s běháním v těhotenství? Přestat nadobro trénovat nebo pouze zvolnit? Vyměnit běh za jinou aktivitu nebo mu zůstat věrná i v nadcházejících týdnech? Ohledně běhu v těhotenství se odborníci neshodnou. I tak jsme ale pro vás dali dohromady několik názorů a rad.

Běh jen pro trénované ženy

Obecně však převládá názor, že těhotenství není vhodnou dobou pro běžecké začátky. Ženy, které běhají již nějaký ten rok, nemusí od běhu upouštět. Důležité je ale nasadit volnější tempo, více relaxovat, nepřepínat se a také zapomenout na závody, které by mohly ohrozit život plodu. Neběhejte zbytečně dlouhé trasy, spíše se zaměřte na kratší úseky. Ideální dobou pro běhání je čas mezi snídani a svačinou, kdy i v létě je venku celkem příjemně. V této době byste měla být na maximu své energie - rozhodně neběhejte ráno na lačno nebo v pozdních večerních hodinách. Po běhu vždy doplňte energii, především rychlými cukry v podobě ovoce nebo mléčných výrobků. Zaměřte se také na pitný režim. V den, kdy jdete běhat, můžete zvýšit příjem tekutin až o jeden litr. Lahev s pitím si ideálně vždy berte sebou.

Opatrnost a úroveň tepové frekvence

Při běhu buďte maximálně opatrná. Ať už běháte na asfaltu nebo v terénu, vyhněte se nerovnostem, přes které byste mohla upadnout. Ani běhání v zimě po namrzlém povrchu se příliš nedoporučuje. V prvním trimestru je důležité vyvarovat se přehřátí, které by mohlo poškodit vývoj plodu. Znamená to tedy neběhat v horku a zbytečně se nepřetěžovat. S tím souvisí i vaše tepová frekvence, která by neměla přesáhnout hranici 140 tepů za minutu. V takovém tempu běžte maximálně 15 minut. Jestliže běháte kolem 120 tepů, můžete běžet až 30 minut. Nesportované ženy na takovou frekvenci často dosáhnou jen rychlou chůzí. Důležité je neběžet na kyslíkový dluh a uvědomit si, že když vy nemůžete pořádně dýchat, trápíte tím i své miminko.

Kvalitní boty a oblečení

Zaměřte se rovněž na kvalitní běžecké boty a oblečení. Boty by měly vždy odpovídat terénu, ve kterém běháte. Počítejte, že během těhotenství přiberete zhruba 12 kilogramů a běh tak bude představovat výraznou zátěž pro vaše kolena. Vyhněte se různým výskokům a přeskokům. Běžecké oblečení v těhotenství by mělo být jemné a prodyšné. Dbejte na výběr spodního prádla. Sportovní podprsenka by měla vašim citlivým prsům poskytnout nezbytnou oporu.

Jestliže se na běh už necítíte, můžete jej nahradit svižnější chůzí, jízdou na kole nebo plaváním. Tyto aktivity však rovněž provozujte s maximální opatrností. V posledních týdnech těhotenství budete pravděpodobně ráda, když budete schopna sedět a žádný pohyb nebude přicházet v úvahu. K běhu se můžete vrátit hned po šestinedělí, pokud budete zdravotně v pořádku.





Jóga v těhotenství Jóga v těhotenství

Jóga může být velmi prospěšná pro těhotné ženy - pomůže vám dýchat a relaxovat, což vám může pomoci přizpůsobit se fyzické náročnosti těhotenství, porodu a mateřství.

Gravidjóga Gravidjóga

Jóga jako taková představuje cvičení, které je známé již přes 3000 let a skládá se z původních jogínských technik. Jak už vyplývá ze samotného názvu je gravidjóga cvičení zaměřené pro těhotné ženy. Jednotlivé...

Cvičení v těhotenství – svaly pánevního dna Cvičení v těhotenství – svaly pánevního dna

Spousta žen si myslí, že pohyb v těhotenství může dítěti v bříšku uškodit. Opak je ale pravdou. V tomto období Vám může především předporodní cvičení velmi pomoct a usnadnit samotný porod. Jen je třeba...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka