facebook
Příjemnou noc, je úterý 18.6.2019 a svátek slaví Milan

Poruchy učení u dítěte


Ilustrační fotografie


Každé dítě občas přinese domů špatnou známku z nějakého předmětu.  Většinou to bývá proto, že se na danou písemku nepřipravilo nebo že ho předmět prostě nebaví. To se dá řešit například doučováním nebo určité domluvy a vysvětlení dítěti, že za své školní povinnosti nese zodpovědnost a že vzdělání je velmi důležité. V některých – a to bohužel ve velmi častých případech se nejedná pouze o lenost nebo nechuť k předmětu. Často se může jednat o specifickou poruchu učení, kterou je nutno řešit ve spolupráci s pedagogickým psychologem, dítětem a učitelem.

Zde máme nejčastější poruchy učení:

Dyslexie

Dyslexie je specifická porucha čtení. Jde o vrozenou dysfunkci mozku, kdy dítě nezvládá rozeznat písmena a nedokáže poskládat slova do jednotlivých slabik a slov, ačkoliv abecedu zná velmi dobře. Často také špatně vidí čísla a jejich pozice, např. u dvouciferných čísel otáčí. Když si není jisté, o které písmenko se jedná, při čtení si ho často domýšlí nebo hádá.

Dysgrafie

Dysgrafie je porucha grafické úpravy písma. Vyznačuje se tak, že dítě nemá úhledné a upravené písmo, i když se ho ve škole v 1. ročníku krůček po krůčku učí. Dítě má problémy při diktátech, opisech a často vynechává písmena, hlavně pokud je nuceno psát rychle v hodině.

Dyskalkulie

Porucha zvaná dyskalkulie se vyznačuje tím, že dítě nezvládá základní matematické úlohy, není schopno “z hlavy“ sečíst, odečíst, násobit nebo dělit větší, hlavně dvou a víceciferná čísla. Téměř postrádá matematickou logiku a mívá problém s doplňováním číselné osy.

K těmto poruchám (a ještě jich jistě spousta dosud nepoznaných existuje) je nutno podotknout, že absolutně neovlivňuje intelekt ani sociální cítění dítěte. Při jakýmkoliv podezření je třeba dítě pečlivě sledovat a hned ho „nepeskovat“ za to, že přinesl opět špatnou známku z toho samého předmětu. Hlavním rysem právě bývá to, že dítě může v ostatních předmětech vynikat a jen z toho jednoho nosí stále horší známky. Už toto je varování, že něco není v pořádku a je třeba se objednat do poradny a probrat to s pedagogickým psychologem. Ten dítě vyšetří a na základě toho stanoví, zda má dítě opravdu specifickou poruchu učení nebo ne a také určí, jaké pomůcky smí při hodinách a písemkách používat. Je také velmi důležité dítě neshazovat a nepodceňovat. Podpora ze strany rodičů a učitele je pro něj nesmírně důležitá a má velký vliv na celkové sebevědomí a začlenění se ve škole.





Cizojazyčné školky – opravdu se vyplatí? Cizojazyčné školky – opravdu se vyplatí?

V dnešní době je moderní posílat již velmi malé děti do školek s rozšířenou výukou cizích jazyků – především angličtiny. Říká se, že kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem. Někteří rodiče ale váhají, zda není lepší, aby se dítě nejprve...

Předčítání dětem je přínosné Předčítání dětem je přínosné

To, že je procvičování čtení i mimo školu velmi přínosné, je známá věc. Zvláště pokud předčítají rodiče, rozvíjí to nejen dětskou schopnost učení, ale i samotný vztah rodiče a dítěte. Čas strávený s dětmi je v dnešní době bohužel...

Školky jsou skvělou součástí dětského světa Školky jsou skvělou součástí dětského světa

S rozvíjením schopností u dětí se začíná již brzy, nejvíce v předškolním věku. Děti jsou zvídavé a pokud se jim něco ukazuje hravou formou, jsou schopny si vše snadno zapamatovat.

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka