facebook
Dobré ráno, je neděle 27.9.2020 a svátek slaví Václav

Alkohol na pracovišti


Ilustrační fotografie


V souladu s naším zákoníkem práce platí jasné pravidlo, dle kterého je stanovena povinnost zaměstnanců zdržet se požívání alkoholu na pracovišti zaměstnavatele. Stejná povinnost je dána po celý rozsah pracovní doby, bez ohledu na to, zda se zaměstnanec nachází na pracovišti či nikoli. To znamená, že je nepřípustné pití alkoholu například během přestávky na oběd.

Dále zákoník práce výslovně zakazuje, aby zaměstnanec vstupoval pod vlivem alkoholu na pracoviště zaměstnavatele. To znamená, že jestliže zaměstnanec popíjí v době mimo pracovní dobu a mimo pracoviště, musí počítat s tím, že druhý den nastupuje do zaměstnání a nesmí tedy již být pod vlivem alkoholu.

Příkladem z praxe, kdy se zaměstnanec dopustí porušení svých pracovních povinností je jednání, kdy například u příležitosti oslavy narozenin jednoho z kolegů si připije alkoholem, sice již po skončení pracovní doby, ale stále ještě na pracovišti zaměstnavatele. Takové jednání je nepřípustné a v rozporu se zákoníkem práce. Zaměstnavatel má právo provádět kontroly dodržování těchto povinností. Zaměstnanec tak na pokyn svého nadřízeného musí kontrolu podstoupit. V případě porušení této povinnosti, může zaměstnavatel přistoupit k rozvázání pracovního poměru výpovědí nebo okamžitým zrušením pracovního poměru, a to v závislosti na závažnosti daného porušení.

Zákoník práce počítá i s výjimkou v souvislosti s pitím alkoholu u zaměstnanců. Jedná se o skupinu zaměstnanců, kteří pracují v nepříznivých mikroklimatických podmínkách a kteří tak mohou pít pivo se sníženým obsahem alkoholu. A dále se výjimka vztahuje na zaměstnance, u kterých se požívání alkoholu přímo vztahuje k výkonu jejich práce, což budou typicky sládci či sommelieři.





Vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání a výkon tzv. nekolidujícího zaměstnání Vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání a výkon tzv. nekolidujícího zaměstnání

Do evidence uchazečů o zaměstnání se zařadí fyzická osoba na základě její písemné žádosti. Je-li návrh podán ve lhůtě tří dnů ode dne skončení pracovního poměru, bude uchazeč evidován již od prvního dne po skončení pracovního poměru.

Změny ve sjednávání pracovních poměrů na dobu určitou od 1. srpna 2013 Změny ve sjednávání pracovních poměrů na dobu určitou od 1. srpna 2013

S účinností od 1. srpna 2013 vstoupila v účinnost novela zákoníku práce, která přináší zejména změnu do oblasti sjednávání pracovního poměru na dobu určitou. Od 1. ledna 2012 lze uzavírat pracovní poměr na dobu určitou nejvýše na ...

Dohoda o provedení práce Dohoda o provedení práce

Dohoda o provedení práce je jedním z druhů základního pracovněprávního vztahu. S ohledem na její obsah se využívá zejména pro účely nárazových, sezónních a brigádnických prací. V první řadě je zaměstnavatel povinen zajišťovat ...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka