facebook
Dobré poledne, je neděle 19.5.2019 a svátek slaví Ivo

Zvládněte šestinedělí


Ilustrační fotografie


Šestinedělí je období, se kterým jsou spojeny zvýšené nároky pro maminku i miminko. Ačkoli by se mohlo zdát, že je vše takřka ideální, neboť maminka je i s miminkem konečně doma z porodnice, avšak opak je pravdou. Toto období s klidovým režimem se nedodržuje jen tak bezdůvodně.

Tělo ženy je po porodu velice citlivé. Porodní cesty se postupně dávají do původního stavu a do toho je tělo pod výrazným vlivem hormonálních změn. Období šestinedělí je velice vyčerpávající i po psychické stránce. Maminka prožívá velice šťastné období z narození miminka, ale zároveň ji mohou přepadat obavy z toho, jak vše zvládne. Případně ji postihne i poporodní deprese zapříčiněná právě velkými hormonálními změnami, se kterými se tělo musí vypořádat.

V období šestinedělí je velice důležité, aby se maminka rychle dostala do předchozí formy. Proto by na tom měla aktivně pracovat. Zejména by měla věnovat dostatečný čas odpočinku. Neměla by se bránit využít pomoci svého nejbližšího okolí. Pro ni bude velice užitečné, jestliže jí někdo z rodiny pomůže s úklidem, vařením a podobnými každodenními starostmi. Maminka by se totiž v šestinedělí měla co nejvíce věnovat zejména sobě a narozenému miminku. K odpočinku je ideální využít dobu, kdy zároveň spí i miminko. S odpočinkem souvisí i omezení návštěv. Je sice pochopitelné, že všichni příbuzní a blízcí chtějí vidět malé miminko co nejdříve, ale měli by si zároveň uvědomit, že je to zatěžující jak pro maminku, tak i miminko. V této době totiž miminko ještě nemá dostatečně vyvinutou imunitu.

Vedle toho by žena měla i aktivně přispět k tomu, aby se tělo po porodu hojilo. K tomu slouží cviky zaměřené na zavinování dělohy a následné posílení svalů pánevního dna, břicha a zad. Pro účinné zavinování dělohy se velmi často doporučuje ležení na břiše. Zároveň je možné používat stahovací prádlo určené pro toto období.

V případě, že novopečenou maminku dostihne větší či menší poporodní deprese, neměla by si své pocity ponechávat pro sebe. Měla by o nich mluvit se svými nejbližšími. Až v případě, že by se stavy zhoršovaly, bylo by nutné vyhledat i pomoc odborníka.





Jak rychle se vrátit do stavu před těhotenstvím Jak rychle se vrátit do stavu před těhotenstvím

Těhotenství je zátěž pro každou ženu. O tom není pochyb. Odráží se nejen v jejím fyzickém stavu, ale také v psychice. Ženy, které mají pohodlný život se svého komfortu často nechtějí vzdát a těhotenství odkládají. Jakmile ale začnou...

Pitný režim v šestinedělí Pitný režim v šestinedělí

V šestinedělí je důležité nejen dostatečné stravování, ale také pitný režim, na který mnoho maminek zapomíná. Co vše by mělo být jeho součástí? Které nápoje pít a jaké raději vynechat? Vypijte minimálně 2,5 litru tekutin, které si...

Péče o domácnost po porodu Péče o domácnost po porodu

Už během těhotenství má každá maminka napilno. Mytí podlah, stírání prachu na vysokých poličkách nebo čištění oken jsou pro ni tabu. A tak není divu, že její domácnost možná nevypadá přesně tak, jak by si ji představovala.

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka