facebook
Dobré odpoledne, je středa 8.2.2023 a svátek slaví Apolena

Vhodná snídaně pro děti


Ilustrační fotografie


Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne – to je dnes již známé pravidlo zdravé výživy. Výživný oběd, odpolední svačina ani večeře ji plnohodnotně nenahradí. Spousta lidí má však k pravidelnému snídání spíše záporný vztah a jejich návyky se poté lehce přenášejí na potomky. Nejen pro dospělého člověka, ale hlavně pro dítě ve vývinu je ale správná a vydatná skladba snídaně nesmírně důležitá.

Proč snídat?

Někteří lidé nesnídají proto, že jim jídlo hned po ránu nedělá dobře na žaludek. Proto nepřikládají důležitost snídaní ani v případě svých dětí a spíše je posílají cestou do školy do pekařství. To je však nejkratší cesta nejen k dětské nadváze či obezitě, ale také k výrazně nižší výkonnosti po celý den. Tělo dospívajícího dítěte potřebuje dostatek důležitých živin, které se skrývají právě ve snídaňovém pokrmu. Pokud se i dítěti dělá ze snídaně špatně, zkuste ho sami navyknout například o víkendu, nejdříve na menší porce a postupně přidávejte. Vyzkoušejte sladkou i slanou variantu, abyste zjistili, co dělá dítěti lépe na žaludek.

Co dítěti připravit?

Každé dítě by mělo snídat asi půl hodiny po probuzení. Není ho třeba hned tahat ke stolu, dejte mu chvíli čas na „rozkoukání“ a celkovému probuzení. Snídaně tvoří téměř čtvrtinu kompletního přísunu energie denně. Po noci organismus velmi strádá a potřebuje energeticky vydatnější stravu. Snídaně by měla obsahovat kombinaci 3 základních složek: sacharidy, bílkoviny a tuky. Sacharidy by měly tvořit až 55 % obsahu, bílkoviny 15 % a tuky asi 35 %. Tato kombinace zajistí zlepšení soustředěnosti a mozkové výkonnosti ve škole na celé dopoledne. Důležitá je také pravidelnost každého jídla – jíst bychom tedy měly vždy po 3 hodinách – snídaně-svačina-oběd-svačina-večeře.

Příklad vhodné snídaně pro dítě:

Kromě vyváženého poměru sacharidů, bílkovin a tuků bychom se měli vyvarovat rychlým cukrům typu sušenky, koláče, buchty, apod. Vhodné je také střídat sladké a slané pokrmy, aby se dětem snídaně nepřejedla:

1. Bílý jogurt s banánem a jablkem + neslazený čaj (max. s medem), čistá voda
2. Celozrnné cereálie, bílý jogurt, jablko + pití to samé
3. Celozrnné pečivo s tvarohem, šunka, sýr, paprika
4. Ovesná kaše s medem a ovocem





Máte doma nebezpečné hračky? Poradíme vám, jak je rozpoznat Máte doma nebezpečné hračky? Poradíme vám, jak je rozpoznat

I přes přísné normy zavedené Evropskou unií nacházejí kontrolní orgány na trhu hračky, které jsou nebezpečné. Je tedy na každém z nás, aby byl ve výběru hračky pro dítě obezřetný.

Parfémy pro děti Parfémy pro děti

Možná vám to přijde divné, možná až nevhodné, ale parfémy pro batolata a děti obecně skutečně existují. Voní se dospělé ženy i muži, proč by tedy nemohly děti? Vždyť již mladé dámy pokukují po...

Sebeúcta – jak ji v dítěti vypěstovat Sebeúcta – jak ji v dítěti vypěstovat

To, že je zdravé sebevědomí pro život velmi důležité si každým dnem uvědomujeme víc a víc. Většina dospělých lidí však má sebevědomí velmi nízké a překáží jim nejen v práci, ale i v soukromém životě.  Sebevědomí se...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka