facebook
Dobrý podvečer, je úterý 23.7.2019 a svátek slaví Libor

Určení čerpání dovolené v zaměstnání


Ilustrační fotografie


Podle zákoníku práce platí, že zásadně v zaměstnání určuje termín čerpání dovolené zaměstnavatel. Zaměstnavatel je povinen stanovit čerpání dovolené tak, aby mohla být vybrána zpravidla vcelku a do konce kalendářního roku, ve kterém vznikl zaměstnanci na dovolenou nárok.

Zákoník práce umožňuje, aby zaměstnavatel poskytoval zaměstnanci dovolenou i po částech, avšak je dána podmínka, že alespoň jedna část dovolené musí být vyčerpána v délce minimálně dvou týdnů. V praxi se stává, že zaměstnavatel určí zaměstnanci čerpání dovolené a následně před jejím nástupem změní stanovený termín nebo dokonce zaměstnance z dovolené odvolá z důvodu pracovních povinností. Pro tento případ je stanovena pro zaměstnavatele povinnost nahradit zaměstnanci vzniklé náklady.

Zaměstnavatel má povinnost určit zaměstnanci čerpání dovolené takovým způsobem, aby měl možnost vyčerpat dovolenou v kalendářním roce, ve kterém mu na ni vznikl nárok. Výjimečným případem jsou překážky na straně zaměstnance, popřípadě vážné provozní důvody na straně zaměstnavatele, které zmaří možnost vybrat si celou dovolenou v daném roce. V takovém případě vymezí zaměstnavatel termín čerpání dovolené do konce následujícího roku.  Jestliže však zaměstnavatel nestanoví termín do 30. června následujícího roku, má právo zvolit si datum čerpání dovolené i zaměstnanec. To znamená, že pak bude záležet na tom, která strana učiní dřívější výběr.





Souběh předčasného starobního důchodu a výdělečné činnosti

Souběh předčasného starobního důchodu a výdělečné činnosti je poměrně problematický. V současné době je již poměrně rozšířenou informací, že během starobního důchodu lze pracovat bez omezení a není např. nutné sjednávat pracovní...

Pracovní poměr na dobu určitou

Pracovní poměr na dobu určitou bylo možné do 31.12.2012 sjednávat tak, že pracovní poměr mohl mezi stejnými subjekty trvat maximálně 2 roky ode dne vzniku tohoto pracovního poměru.

Náklady spojené se srážkami ze mzdy Náklady spojené se srážkami ze mzdy

Náklady spojené se srážkami ze mzdy se zaměstnavatelé často snaží účtovat svým zaměstnancům. Avšak ne vždy tak činí oprávněně a v souladu se zákonem. Srážky ze mzdy může zaměstnavatel provádět jen v případech stanovených zákonem...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka