facebook
Dobrý podvečer, je neděle 23.3.2025 a svátek slaví Ivona

Výpověď dohodou


Ilustrační fotografie


Mezi laickou ale i profesionální veřejností z řad personálních či mzdových zaměstnanců je velice často používán termín výpověď dohodou v souvislosti s ukončením pracovního poměru. Lidé se domnívají, že je možné, aby zaměstnavateli dali výpověď dohodou anebo, aby totéž učinil zaměstnavatel. Opak je však pravdou.

Pojem výpověď dohodou v našem právním řádu neexistuje. Dokonce se jedná o spojení slov dosti protichůdného významu. Zaměstnavatel nebo zaměstnanec totiž rozváže pracovní poměr s druhou stranou buď výpovědí anebo dohodou. V prvém případě se jedná o jednostranný akt, který musí splňovat, zejména v případě zaměstnavatele, zákonné předpoklady, ale není zde nutný souhlas druhé strany. Jednou ze základních podmínek účinné výpovědi je její doručení druhé straně. Až pro případ, že by druhý účastník s výpovědí nesouhlasil, má možnost obrátit se k příslušnému soudu s žalobou na určení neplatnosti takové výpovědi. Soud následně předloženou výpověď posoudí, zda splňuje všechny zákonné podmínky a je platná či nikoli a rozhodne o její neplatnosti.

Dohoda pak pro svoji platnost a účinnost vyžaduje konsensus obou zúčastněných stran. Je proto nezbytné, aby jak zaměstnavatel, tak i zaměstnanec souhlasil s celým obsahem dané dohody. Ke shodě musí dojít zejména ohledně data, ke kterému má pracovní poměr skončit a důvody, pro který se rozvazuje pracovní poměr. Důvod musí být v dohodě obsažen, jestliže to požaduje zaměstnanec. Při nesouhlasu jedné ze stran, nemůže být dohoda platně uzavřena. Z uvedeného vysvětlení tedy jednoznačně vyplývá, že výpověď dohodou je nemožný právní úkon.





Odstupné při skončení vedlejšího pracovního poměru Odstupné při skončení vedlejšího pracovního poměru

Rozlišování na hlavní a vedlejší pracovní poměr používal zákoník práce platný do 31.12.2006. Jednalo se o činnost zaměstnance, který již vykonával práci v pracovním poměru po stanovenou týdenní pracovní dobu. Vedlejší pracovní...

Kontrola režimu při pracovní neschopnosti zaměstnavatelem Kontrola režimu při pracovní neschopnosti zaměstnavatelem

Pracovní neschopnost je zákoníkem práce akceptovaná překážka v práci, během které ale musí zaměstnanec dodržovat jistý režim, který je pak následně možné kontrolovat. Tento režim je určen v potvrzení o dočasné pracovní...

Alkohol na pracovišti Alkohol na pracovišti

V souladu s naším zákoníkem práce platí jasné pravidlo, dle kterého je stanovena povinnost zaměstnanců zdržet se požívání alkoholu na pracovišti zaměstnavatele. Stejná povinnost je dána po celý rozsah pracovní doby, bez...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka