facebook
Příjemnou noc, je neděle 20.10.2019 a svátek slaví Vendelín

Co jíst během kojení, aby dítě i matka byli zdravé


Ilustrační fotografie


Během kojení nemáme na starosti jen své zdraví, ale i zdraví malého nenarozeného dítěte. Každou z nás jistě občas „honí mlsná“ a během zápřahu v péči o miminko jistě na nějaký ten dietní hřích nehledíme. Pokud vás již před otěhotněním zajímalo zdravé stravování a chcete se tak stravovat i po porodu, aby vaše dítko dostalo vše potřebné, jistě byste se nad svým jídelníčkem měla více zamýšlet.


Jezte pravidelně

Nejlepší, co pro sebe můžete udělat (a nejen během kojení), je pravidelná a pestrá strava. Víme, že ve shonu starostí o miminko je to takřka nemožné, ale pokuste se k tomu dojít krůček po krůčku. Hladověním ani rychle zhltnutým nezdravým jídlem neprospějete sobě ani dítěti. Už během nákupů si předem promýšlejte, co by bylo vhodné koupit a nezapomeňte také na drobné svačinky, když si zrovna nestíháte připravit nic složitějšího (např. müsli tyčinku, tvaroh, bílý jogurt, celozrnný rohlík, banán, apod.).


Pijte dostatek tekutin

Rada, která se objevuje snad všude – je třeba pít dostatečné množství tekutin, nejlépe v podobě čisté vody nebo neslazených čajů. Neznamená to ovšem, že se musíte denně prolévat litry vody. Hlídejte si však, abyste denně přijala alespoň 1,5-2l tekutin. Pokud vám pití dělá problémy, zkuste si na viditelné místo postavit sklenku s vodou a pokaždé, když projdete kolem, napijte se z ní. Postupem času si na určitý příjem tekutin zvyknete.


Pozor na alergeny a nadýmavé potraviny

Mezi nejčastější alergeny, které nedělají miminku moc dobře, jsou citrusové plody, či jakákoliv ostrá či překořeněná jídla. Ojediněle se u dítěte může projevit nesnášenlivost laktózy. V tom případě je třeba přejít z mateřského mléka na rostlinné mléko. Dalším problémem mohou být nadýmavé potraviny, které způsobují nadýmání nejen u vás, ale poté i u kojence. Patří mezi ně např. bílé pečivo, luštěniny, kapusta, cibule či květák. Ne vždy může tento efekt nastat i u vašeho dítěte. Pokuste se však během kojení těmto potravinám vyhnout. Zároveň také omezte konzumaci kávy a cukru a slaďte raději medem nebo ovocem.





Odstříkávání mléka

Odstříkávání neboli odsávání mléka řeší mnoho maminek. Ostříkávání je užitečné především v době, kdy se musí maminka od svého novorozence oddělit - například tedy v naléhavé nepřítomnosti nebo při hospitalizaci.

Kojení Kojení

Kojení je nedílnou součástí každého mateřství. Odborně si pod kojením můžeme představit krmení novorozence mlékem z mléčné žlázy. Kojení probíhá nejen u dětí, ale také u dalších savců. Je možné, protože novorozenci mají takzvaný sací reflex.

Retence prsu při kojení Retence prsu při kojení

Každá maminka si přeje, aby mohla své miminko kojit co možná nejdéle. Mateřské mléko je pro miminko tou nejpřirozenější stravou. Zajišťuje kompletní výživu a má na rozdíl od umělé výživy velmi...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka