facebook
Příjemnou noc, je pátek 22.3.2019 a svátek slaví Leona

Vliv canisterapie na děti s postižením


Ilustrační fotografie


V dnešní době již existuje mnoho způsobů, jak ulehčit život a celkové prožívání dětem s určitým druhem postižení. Spousta lidí zastává názor, že příroda léčí nejlépe. Málokterá metoda však může lidem pomoci nejen fyzicky, ale také sociálně a emocionálně. V souvislosti s touto myšlenkou vznikl pojem „canisterapie“. Co to vlastně je a jak funguje v praxi?

Canisterapie aneb Psí terapie

Pojem canisterapie sice ještě není prohlášena jako oficiální léčebná metoda, ale spousta zdravotních center její služby hojně a s úspěchem využívá. Jedná se o terapii, při které se používá cvičený pes, který navštěvuje zdravotnická zařízení, jako je nemocnice, rehabilitační střediska apod. a pomáhá zlepšovat celkový fyzický i psychický stav postiženého člověka, děti nevyjímaje. Pes pomáhá při léčbě fyzického postižení, určitých svalových dysfunkcí, autismu, špatné sociální komunikaci, atd.

Máme 2 základní metody:

AAA (Animal Assistent Activities) – při této metodě se využívá pouze přítomnost psa – nejsou určeny konkrétní cíle, jde o navození příjemných pocitů z přítomnosti pejska

AAT (Animal Assistent Therapy) – při této metodě se již stanovují určité cíle a metodika provádění

Fyzická stránka – při léčbě určitých fyzických postižení se používá tzv. Polohování. Jde zde o přímý fyzický kontakt bez velkého množství oblečení. Psa pokládáme zády k dítěti pod hlavu či na kolena nebo ho můžeme, pokud je ještě malé, položit na záda samotného psa. Tělesné teplo, pach a pravidelný rytmus srdce psa působí na dítě relaxačně, uvolňují se napjaté svaly a dítě se celkově zklidní. Může se procvičovat i jemná motorika tím, že dítě psa hladí, krmí ho, češe, podlézá.

Sociální a kognitivní stránka – dítě se učí komunikovat, dává psovi povely, povídá si s ním nebo o něm s rodičem. Dále se rozvíjí oblast myšlení – dítěti pokládáte granule na holé tělo a jak pes granule postupně jí, dítě vyjmenovává části těla. Poté může psa popisovat, vymýšlet si o něm různé dobrodružné příběhy, což rozvíjí jeho fantazii a motivuje k učení.


Emoční stránka – pes obohacuje život dítěte, hlavně autisty, kdy prolomuje ledy mezi dítětem a jeho okolím. Pes je pro dítě kamarád, poskytuje mu tělesný kontakt, pomáhá mu odbourávat strach z neznámého a zvyšuje sebedůvěru dítěte.

Canisterapie v případě AAT by se měla provádět vždy za přítomnosti vyškoleného člověka a cvičeného psa. Předejdete tím tomu, že bude činnost psovi nepříjemná, z důvodu, že není na danou věc zvyklý a zároveň budete mít jistotu, že je Vaše dítě ve správných rukou profesionála.





Období puberty – nechci se lišit Období puberty – nechci se lišit

Puberta je období velkých změn – vyvíjíme se nejen tělesně, ale také v oblasti zájmů a více si všímáme svého okolí. To způsobuje, že mají puberťáci potřebu porovnávat se s ostatními vrstevníky a málokterý z nich chce „vyčnívat“.

Dětské afektivní záchvaty Dětské afektivní záchvaty

Spoustu matek se s nimi u svých dětí již setkaly – afektivní záchvaty, kdy malé dítě křičí, dupe, vzteká se a najednou ztichne, přestane dýchat a zmodrá. Takhle nějak může vypadat afektivní záchvat, který nemusí být nijak...

Pozor na vši! Pozor na vši!

Každým rokem se kromě sezónních chřipek a nachlazení setkáváme s výskytem vší. Pravidelně se objevují ve větších kolektivech, a to hlavně těch dětských – škola, školka, družina, apod. Dá se jim předejít a jak se jich spolehlivě zbavit?

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka