facebook
Dobrý podvečer, je pondělí 17.2.2025 a svátek slaví Gizela

Vliv canisterapie na děti s postižením


Ilustrační fotografie


V dnešní době již existuje mnoho způsobů, jak ulehčit život a celkové prožívání dětem s určitým druhem postižení. Spousta lidí zastává názor, že příroda léčí nejlépe. Málokterá metoda však může lidem pomoci nejen fyzicky, ale také sociálně a emocionálně. V souvislosti s touto myšlenkou vznikl pojem „canisterapie“. Co to vlastně je a jak funguje v praxi?

Canisterapie aneb Psí terapie

Pojem canisterapie sice ještě není prohlášena jako oficiální léčebná metoda, ale spousta zdravotních center její služby hojně a s úspěchem využívá. Jedná se o terapii, při které se používá cvičený pes, který navštěvuje zdravotnická zařízení, jako je nemocnice, rehabilitační střediska apod. a pomáhá zlepšovat celkový fyzický i psychický stav postiženého člověka, děti nevyjímaje. Pes pomáhá při léčbě fyzického postižení, určitých svalových dysfunkcí, autismu, špatné sociální komunikaci, atd.

Máme 2 základní metody:

AAA (Animal Assistent Activities) – při této metodě se využívá pouze přítomnost psa – nejsou určeny konkrétní cíle, jde o navození příjemných pocitů z přítomnosti pejska

AAT (Animal Assistent Therapy) – při této metodě se již stanovují určité cíle a metodika provádění

Fyzická stránka – při léčbě určitých fyzických postižení se používá tzv. Polohování. Jde zde o přímý fyzický kontakt bez velkého množství oblečení. Psa pokládáme zády k dítěti pod hlavu či na kolena nebo ho můžeme, pokud je ještě malé, položit na záda samotného psa. Tělesné teplo, pach a pravidelný rytmus srdce psa působí na dítě relaxačně, uvolňují se napjaté svaly a dítě se celkově zklidní. Může se procvičovat i jemná motorika tím, že dítě psa hladí, krmí ho, češe, podlézá.

Sociální a kognitivní stránka – dítě se učí komunikovat, dává psovi povely, povídá si s ním nebo o něm s rodičem. Dále se rozvíjí oblast myšlení – dítěti pokládáte granule na holé tělo a jak pes granule postupně jí, dítě vyjmenovává části těla. Poté může psa popisovat, vymýšlet si o něm různé dobrodružné příběhy, což rozvíjí jeho fantazii a motivuje k učení.


Emoční stránka – pes obohacuje život dítěte, hlavně autisty, kdy prolomuje ledy mezi dítětem a jeho okolím. Pes je pro dítě kamarád, poskytuje mu tělesný kontakt, pomáhá mu odbourávat strach z neznámého a zvyšuje sebedůvěru dítěte.

Canisterapie v případě AAT by se měla provádět vždy za přítomnosti vyškoleného člověka a cvičeného psa. Předejdete tím tomu, že bude činnost psovi nepříjemná, z důvodu, že není na danou věc zvyklý a zároveň budete mít jistotu, že je Vaše dítě ve správných rukou profesionála.





Co dělat, když dítě nemluví? Co dělat, když dítě nemluví?

Vaše dítě již dosáhlo věku 2 let, ale stále to vypadá, že se mu do povídání moc nechce. Nezáleže na tom, kolik knížek mu čítáte před spaním nebo kolik říkanek či písniček se ho snažíte naučit.

První dětské brýle První dětské brýle

Ke zhoršování zraku bohužel nedochází jen v pokročilém věku, ale týká se to i malých dětí předškolního věku. V momentě, kdy zaznamenáme, že dítě pošilhává či hůře vidí, je nutné navštívit očního lékaře, zvláště pokud Vaši...

Děti Děti a sprostá slova

Ať chceme nebo nechceme, občas nám nějaké to sprosté slůvko uteče. A zrovna když je u toho naše ratolest. Všeobecně se ví, že děti se velmi rychle učí a co se týče slovní zásoby nemluvě. Pak se nám může stát, že dítko použije...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka