facebook
Příjemnou noc, je úterý 11.2.2025 a svátek slaví Slavěna

Fixační metoda učení


Ilustrační fotografie


Posadit dítě k učebnici a říct – nauč se to a to. Tato metoda je ze všech nabízených ta nejhorší. V tomto textu si ukážeme, jak děti naučit mimovolně věci, které bude v životě běžně používat. A čím dřív se je naučí, tím lépe. Upozorňujeme, že tuto metodu lze využívat od nejútlejšího věku dítěte.


Opakování a opakování

Vzali jste si do hlavy, že naučíte dítě názvy měsíců v roce? Někdy se to naučit musí, proč ne teď. Nepříliš dobrá metoda je ta tradiční. Sednete si s dítětem a názvy měsíců se mu snažíte nacpat slovy – opakuj po mně – leden, únor, březen,… - dítě v tom nevidí smysl. Pro něj jsou názvy měsíců pouze iluzorní pojmy, které jsou mu k ničemu. Neužitečné. Je tu k dispozici jiná, pomalejší metoda. Názvy měsíců jim prostě opakujte, aniž byste po nich chtěli, aby je po vás opakovali. Začněte si názvy měsíců prozpěvovat. Říkejte je, když dítě vysvlékáte před koupelí. Říkejte je, když dítě nesete do postele.

Dítě v tom zpočátku nebude vidět smysl. Nebude ho v tom ani hledat. Bude si říkat něco na způsob – zbláznili se. Ale názvy i pořadí měsíců se mu usadí v hlavě a po čase už bude samo umět přeříkat všechny měsíce i jejich pořadí. Stejnou metodou jdou učit různé vědomosti. A to včetně cizího jazyku. Dítě slyší a fixuje si slyšené do hlavy.


Jak se z nemluvněte stává „mluvně“?

Stejnou metodu každý rodič přeci použil při učení rodné řeči. Nesedl si s nemluvnětem ke stolu a neříkal mu – opakuj po mně – máma, táta, kolo, blatník,… Nikoliv. Dítě prostě poslouchalo cvrkot v rodině. Poslouchalo slova, věty a samo v nich nacházelo smysl. Když se mu po sto padesáté řeklo papat a lžička se mu začala cpát do pusinky, spojilo si to s jídlem a nazvalo si papání papáním. Ale stejně tak si spojilo i abstraktní pojmy jako láska, smutek nebo naštvanost. A stejně si spojí i názvy měsíců nebo dnů. Stejně tak si začne spojovat i cizí řeč.





Zájmové kroužky Zájmové kroužky předškolních dětí

Rodiče mají mnohdy na své děti přehnané nároky a již od jejich útlého věku chtějí, aby dělaly co nejvíce volnočasových aktivit. Tento velký tlak však může mít za následek, že dítě bude přetížené, což se může v některých případech...

Jak rozvíjet logické myšlení u dětí Jak rozvíjet logické myšlení u dětí

Od raného věku je třeba dítě naučit kromě mluvení a chození i schopnosti logického myšlení. Zvláště pro dítě, které se chystá do první třídy, se základy logického uvažování budou jistě velmi hodit. Tuto dovednost ocení nejen při...

Co vše by měly děti umět před nástupem do školy Co vše by měly děti umět před nástupem do školy

Každé dítě je vždy před nástupem do 1. třídy natěšené a plné očekávání. Pro rodiče je to naopak období plné nákupů všech potřebných pomůcek, zajišťování družiny a všeho možného. Než však pošleme dítě do školy, měli bychom...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka