facebook
Dobré ráno, je pondělí 15.8.2022 a svátek slaví Hana

Máme doma dítě leváka


Ilustrační fotografie


Někteří rodiče se nejsou schopni vyrovnat se situací, když zjistí, že mají doma dítě leváka. Již od věku, kdy děti berou do ruky tužku nebo pastelku a snaží se kreslit, se u nich může projevit, že jejich přirozeně vedoucí rukou bude levá. Rodiče se však v některých případech snaží dítě přeučit, aby jako svoji dominantní ruku používalo pravou ruku. Odůvodňují to tím, že to tak bude mít dítě ve škole, ale i později v životě snazší než jako levák.

Odborníci však v tomto směru již dlouhodobě uvádějí, že takovéto přeučování rozhodně není pro dítě dobré, ba naopak. I když se to rodičům nakonec podaří, pravá ruka již nikdy nebude tak zručná a obratná jako původně vedoucí levá ruka. Rozhodně nelze považovat dítě leváka za nezdravé. Je to zcela normální dominance levé ruky nad pravou.  

U dítěte leváka je třeba dbát větší pozornost na to, aby skutečně správně drželo například tužku, protože to může být někdy dosti křečovité. Na toto musí dávat pozor i učitelé zejména v prvních třídách základních škol. Někdy se může dokonce stát, že dítě levák střídá levou a pravou ruku. Jakmile si toho rodiče všimnou, měli by toto zjištění konzultovat s pedagogem nebo případně pedagogickým poradcem.

Nejčastěji se dítě levák objevuje v rodině, kde alespoň jeden z rodičů je rovněž levák. Někdy se však dítěti může při používání levé ruky přihodit určitá výrazná zkušenost, na základě které se samo „přeučí“ na pravou ruku. Jedním příkladem ze života je situace, kdy si čtyřletý chlapec, u kterého se jako dominantní začala levá ruka projevovat, sáhl touto rukou na dosud nevychladlou žehličku. Levou ruku si popálil naštěstí bez vážnějších následků. Ale pravděpodobně důsledkem této události bylo, že začal jako vedoucí ruku používat pravou.





Dětské botičky Dětské botičky

Snad každá maminka chce pro své dítko pořídit ty nejlepší věci a oblečení. Jinak tomu nebývá ani při nákupu dětských botiček, kdy přemýšlíme, jaký typ je vlastně pro malé batole či předškoláka nejvhodnější. Neměli bychom tedy koukat jen ...

Co jiného, když ne trest? Co jiného, když ne trest?

Jestliže jsme v předchozích dvou článcích nastínili, jaký dopad mohou mít tresty na děti, je potřeba se nyní podívat, jak jinak správně reagovat, když dítě něco provede...

Následky trestání II. Následky trestání II.

Při používání trestů je problémem skutečnost, že děti se nechovají „správně“ ze své podstaty, ale hlavně proto, aby zamezily trestům a nepříjemnostem vyplývajícím...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka