facebook
Příjemnou noc, je sobota 4.7.2020 a svátek slaví Státní svátek - Cyril a Metoděj

Podzimní a zimní deprese


Ilustrační fotografie


Podzimní a zimní deprese občas postihnou každého, přičemž častěji si na ně stěžují ženy než muži. Což může být ale i důsledkem toho, že muži často nemluví o svých pocitech. Ne vždy se jedná o depresi v pravém slova smyslu. Je to spíše špatná nálada, která nastává s přicházejícím podzimem a zimou, kdy je méně světla a tepla, což má za následek, že se lidské tělo hůře vypořádává s nastalými fyzickými nepříjemnostmi. Většinou se také dostaví první virózy a nachlazení, což se rovněž odrazí na psychickém stavu.

Podzimní deprese či špatná nálada se nejčastěji projevuje větší únavou, rozmrzelostí, nechutenstvím jak k jídlu, tak i k běžným denním činnostem. V takovém stavu se hůř snášejí a řeší nejrůznější rodinné, ale i pracovní obtíže. Důležité je začít s těmito projevy, co nejdříve bojovat. A nejúčinnějším prostředkem je fyzická aktivita, při které se vyplavuje známý hormon štěstí. Mezi doporučení tak patří dřívější ranní vstávání, procházka či cvičení tak, aby se organismus co nejdříve „nastartoval“.

U někoho nastává problém spojený s nepříznivým podzimním počasím až během podvečera, kdy se již brzy zešeří. V takovém případě je důležité se tomu nepoddat a najít si aktivitu, která vás potěší. Vhodnou aktivitou může být již zmiňované cvičení, masáže, veselá kniha, posezení s přáteli nebo hra s dětmi. Stejně tak i pravidelné saunování může velice pozitivně prospět psychické pohodě, zvláště pokud jste zimomřivý typ. V sauně lze doplnit tolik potřebné chybějící teplo. Dobrou vzpruhou a novou energií může být i například prodloužený relaxační víkend s masážemi, kosmetikou a dobrým jídlem, na který se vypravíte s partnerem nebo kamarádkami.

Jedním z doporučení, jak předcházet podzimním, ale i zimním depresím, kterým se řídí i v severských zemích, je rozsvítit si světlo. Jakmile sluníčko zajde, je důležité rozsvítit si v místnosti světlo, kterým se alespoň trochu to slunce nahradí. Pomoci mohou i některé bylinky. Pro tyto účely se jako vhodná „protistresová“ bylinka uvádí třezalka tečkovaná. Vyhnout se jí však musí ženy v těhotenství a ženy užívající hormonální antikoncepci. Pro těhotné a kojící ženy lze doporučit meduňkový čaj, který je vhodný nejen při podzimní nepohodě, ale i při migrénách.

Dobrým pomocníkem na zlepšení nálady můžou být i některé potraviny, z nichž na prvním místě se uvádí zmrzlina, a to dokonce i před tolik oblíbenou čokoládou. Dobrou náladu vám může navodit i hroznové víno. Naopak by se člověk měl vyhnout uzeninám, avokádu a sóje. Máte-li však pocit, že nic takového na vás nepůsobí a nepříjemné stavy neustupují, ale dokonce se i zhoršují, je na místě zvážit konzultaci s odborníkem.





Chcete mít svou váhu pod kontrolou? Pořiďte si osobní váhu Soehnle

Rádi byste sledovala svou váhu a měla ji pod kontrolou? Ať už chcete zhubnout, nabrat svalovou hmotu nebo si udržet svá současná kila, není nic jednoduššího, než si k tomuto účelu pořídit chytrou...

Tuky v potravě? Ne všechny jsou špatné Tuky v potravě? Ne všechny jsou špatné

Téměř každá žena alespoň jednou ve svém životě držela nějakou tu „zaručenou“ dietu. Dříve jsme měli za to, že veškeré tuky jsou špatné a zodpovědné za kila navíc, a proto je nutné je z jídelníčku vyřadit.

Naučme se masírovat sami Naučme se masírovat sami

Jednoduchou automasáž zvládnete podle návodu sami doma. Může být velkým pomocníkem po namáhavém dni nebo sportování. Masáže slouží především k uvolnění svalového napětí, stresu či únavě...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka