facebook
Dobré dopoledne, je úterý 12.12.2017 a svátek slaví Simona

Cvičení po porodu


Ilustrační fotografie


V první fázi po porodu nemá většina žen ani pomyšlení na to, že by chtěly a mohly do svého denního režimu zapojit nějakou sportovní aktivitu. Bezprostředně po porodu a minimálně v období šestinedělí se to ani nedoporučuje. S výjimkou cviků, které jsou přímo určené a zaměřené na opětovné posílení pánevního dna a zavinování dělohy a jsou žádoucí. V případě porodu formou císařského řezu by se pak měla žena zajímat o cviky, kterými postupně začne správně zapojovat břišní svaly. Nicméně nic by se nemělo přehánět a v žádném případě by žena neměla jakýkoli cvik provádět přes bolest. Zejména pokud prodělala císařský řez, bude tělo vyžadovat delší čas na zotavení.

Zdá se to být nemožné, ale na posílení břišních svalů po porodu má vliv i samotná technika dýchání. Důležité je v tomto případě hluboké dýchání do břicha, při jehož správném provedení se zapojují svaly břišní. Pro zpevnění svalů pánevního dna lze využít i tzv. Kegelovy cviky, které mají svůj významný účinek i v případě problémů s mírnou inkontinencí, která se může po porodu vyskytnout.

Celková fyzická zátěž by se po porodu měla přidávat postupně. Žena by měla neustále vnímat své tělo a řídit se svými pocity. V případě bolesti by neměla ve fyzické aktivitě pokračovat. Zpočátku lze začít procházkami, ideálně s kočárkem, které podle aktuálního stavu mohou být i svižnější. Aktivitě, které by se měla žena vyhnout nějakou dobu po porodu, je zcela určitě plavání. Děloha je ještě poměrně náchylná na nejrůznější infekce, na které lze narazit právě v bazénu.

Po třech měsících od porodu se již většina žen může zapojit do běžných pohybových aktivit, na které byla zvyklá. Vždy je však ideální, aby se nejprve poradila se svým lékařem, který náležitě zhodnotí její stav. V této fázi lze doporučit cvičení, při kterém bude novopečená maminka zároveň se svým miminkem. Jedná se o velice populární aktivitu ve formě cvičení s kočárkem ve skupině, kterou lze ideálně vykonávat v přírodě a v zimě ve větší tělocvičně.



Cvičení v šestinedělí Cvičení v šestinedělí

V šestinedělí by každá žena měla věnovat dostatek času odpočinku a regeneraci. V té dokáží pomoci správné cviky. Cvičení však rozhodně nepřehánějte a nepřetěžujte se, myslete na to, že tělo ještě není plně zhojené.

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka