facebook
Dobré poledne, je pátek 19.4.2024 a svátek slaví Marcela

Vliv canisterapie na děti s postižením


Ilustrační fotografie


V dnešní době již existuje mnoho způsobů, jak ulehčit život a celkové prožívání dětem s určitým druhem postižení. Spousta lidí zastává názor, že příroda léčí nejlépe. Málokterá metoda však může lidem pomoci nejen fyzicky, ale také sociálně a emocionálně. V souvislosti s touto myšlenkou vznikl pojem „canisterapie“. Co to vlastně je a jak funguje v praxi?

Canisterapie aneb Psí terapie

Pojem canisterapie sice ještě není prohlášena jako oficiální léčebná metoda, ale spousta zdravotních center její služby hojně a s úspěchem využívá. Jedná se o terapii, při které se používá cvičený pes, který navštěvuje zdravotnická zařízení, jako je nemocnice, rehabilitační střediska apod. a pomáhá zlepšovat celkový fyzický i psychický stav postiženého člověka, děti nevyjímaje. Pes pomáhá při léčbě fyzického postižení, určitých svalových dysfunkcí, autismu, špatné sociální komunikaci, atd.

Máme 2 základní metody:

AAA (Animal Assistent Activities) – při této metodě se využívá pouze přítomnost psa – nejsou určeny konkrétní cíle, jde o navození příjemných pocitů z přítomnosti pejska

AAT (Animal Assistent Therapy) – při této metodě se již stanovují určité cíle a metodika provádění

Fyzická stránka – při léčbě určitých fyzických postižení se používá tzv. Polohování. Jde zde o přímý fyzický kontakt bez velkého množství oblečení. Psa pokládáme zády k dítěti pod hlavu či na kolena nebo ho můžeme, pokud je ještě malé, položit na záda samotného psa. Tělesné teplo, pach a pravidelný rytmus srdce psa působí na dítě relaxačně, uvolňují se napjaté svaly a dítě se celkově zklidní. Může se procvičovat i jemná motorika tím, že dítě psa hladí, krmí ho, češe, podlézá.

Sociální a kognitivní stránka – dítě se učí komunikovat, dává psovi povely, povídá si s ním nebo o něm s rodičem. Dále se rozvíjí oblast myšlení – dítěti pokládáte granule na holé tělo a jak pes granule postupně jí, dítě vyjmenovává části těla. Poté může psa popisovat, vymýšlet si o něm různé dobrodružné příběhy, což rozvíjí jeho fantazii a motivuje k učení.


Emoční stránka – pes obohacuje život dítěte, hlavně autisty, kdy prolomuje ledy mezi dítětem a jeho okolím. Pes je pro dítě kamarád, poskytuje mu tělesný kontakt, pomáhá mu odbourávat strach z neznámého a zvyšuje sebedůvěru dítěte.

Canisterapie v případě AAT by se měla provádět vždy za přítomnosti vyškoleného člověka a cvičeného psa. Předejdete tím tomu, že bude činnost psovi nepříjemná, z důvodu, že není na danou věc zvyklý a zároveň budete mít jistotu, že je Vaše dítě ve správných rukou profesionála.





Problematika sourozeneckých pozic Problematika sourozeneckých pozic

To, v jakém pořadí se děti rodí, může ovlivnit celý jejich budoucí život. Každá pozice má své klady a zápory a dítě se s nimi musí po svém vypořádat. Některé děti to zvládnou bez větších obtíží sami, jiní zase potřebují více pomoci a pochopení.

Strabismus Strabismus

Strabismus je odborným názvem pro šilhavost. Jde o stav, kdy osy pohledu očí nesměřují současně a rovnoběžně k fixovanému bodu, ale jedno se od tohoto směru odchyluje. Takto vzniká...

Jak bránit vzniku zubního kazu u dětí? Jak bránit vzniku zubního kazu u dětí?

Zubní kaz je infekční onemocnění, které může být bolestivé a způsobit dětem řadu nepříjemností spojených se špatným stavem chrupu v dospělosti. Naštěstí je plně preventabilní, ačkoliv...

Podělte se o své názory na tento článek.
zalozka